“Autoluw centrum in Kortrijk? Wij zijn Brugge niet hé”

Axel Weydts in de Begijnhofstraat. © JVGK
Axel Vandenheede

Als SP.A ook van het volgende Kortrijkse stadsbestuur deel uitmaakt, zou de partij graag het winkelwandelgebied uitbreiden. “Dat zou dan richting de Leie zijn”, stelt huidig schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Axel Weydts. “Zo zouden het historische en commerciële Kortrijk met elkaar verbonden zijn”, stelt hij. Enkele straten zouden ook autoluw worden.

SP.A Kortrijk bereidt volop de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober voor. Een lijsttrekker hebben ze naar eigen zeggen nog niet aangeduid, maar ze willen wel een tipje van de sluier oplichten wat betreft hun programma. Opvallend daarin is het plan om het winkelwandelgebied uit te breiden. “We halen de mosterd uit het buitenland”, legt schepen Axel Weydts uit. “Niemand kan ontkennen dat, als je op citytrip of op vakantie gaat, het heel aangenaam is als er een groot winkelwandelgebied is. Zo heb ik persoonlijk mooie herinneringen aan Dijon, waar de stadskern zo autoluw mogelijk is.”

Connectie maken

“In Kortrijk zijn er opportuniteiten om het winkelwandelgebied ook uit te breiden. Dat is trouwens al voor een stukje gebeurd. Denk maar aan de Houtmarkt: vroeger was dit plein een parking, nu is de Houtmarkt vooral een oase van rust en groen, met enkel nog een in- en uitrit van de ondergrondse parkeergelegenheid. De Lange-Brugstraat werd bij de heraanleg van de Houtmarkt trouwens mee aangepakt en is woonerf – een autoluwe weg dus – geworden.”

“De Konventstraat is intussen heraangelegd en werd ook woonerf”, aldus nog de schepen. In de gemeenteraadszitting van november 2016 werden bovendien ook de Verzetskaai en Handboogstraat (net als de Broelkaai) tot woonerf bestemd. “Er is nu nog een soort van missing link en het lijkt me logisch dat we daaraan iets doen. Dat kan ook. De Begijnhofstraat, bijvoorbeeld, wordt enkel gebruikt door mensen die daar wonen. Die weg kan aan het winkelwandelgebied worden toegevoegd. Net als de Kapittelstraat, het Deken Zegerplein en de Pieter de Cockelaerestraat. Zo zou de connectie gemaakt worden tussen enerzijds de verlaagde Leieboorden en het historisch Kortrijk en anderzijds het commerciële Kortrijk.”

“Laden en lossen is probleem”

Laurens Laevens, medewerker van Brasserie Saint-Médard op het Deken Zegerplein, is voorstander van een autoluw gebied. “Hier staan nu voornamelijk wagens geparkeerd van buurtbewoners”, stelt hij. “Veel verschil zou het volgens mij niet uitmaken. Al moeten onze leveranciers wel tot bij ons kunnen rijden. Maar dat zou geen probleem zijn, hoorde ik al: een winkelwandelgebied is vanaf 12 uur autovrij en tegen 11.30 uur ten laatste zijn de leveranciers langs geweest.”

OS
OS

“Wel zou er een oplossing moeten worden gezocht voor zondagen. Dan krijgen we veel oudere mensen over de vloer. Zij worden voor de deur afgezet en opgehaald. Dat zou een mogelijkheid moeten blijven”, aldus nog Laurens, die net als de andere medewerkers de klanten naar parking Houtmarkt verwijst om daar hun auto te stallen. “Soms staat die parking wel vol, vooral op zaterdag.”

De Onze-Lieve-Vrouwestraat wil SP.A Kortrijk ook in het plan opnemen. Axel Weydts: “Deze weg autoluw maken of in het winkelwandelgebied opnemen, zou voor de straat zelf opportuniteiten bieden. Ik geloof erin dat antiquairs dan meer bezoekers over de vloer zouden krijgen en de straat in die zin een nieuw elan zou krijgen. Een tweede voordeel zou zijn dat de parkeerproblemen opgelost zouden raken: handelaars hebben regelmatig problemen bij het laden en lossen omdat er weinig plaatsen zijn. Als de Onze-Lieve-Vrouwestraat tot het winkelwandelgebied zou behoren, zouden de handelaars daar probleemloos kunnen lossen tussen 8 uur ‘s morgens en 12 uur ‘s middags.”

“We zijn Brugge niet”

Bij bedrijf Hans Buyck, gespecialiseerd in ramen en deuren, zien ze een autoluwe Onze-Lieve-Vrouwestraat niet zitten. “Wij moeten gezien worden”, vertelt Carl Caveye. “Dat kan enkel als hier auto’s blijven voorbijkomen. Bovendien hebben wij hier onze toonzaal, klanten komen dus naar hier om onze producten te bekijken. Bereikbaarheid is voor ons een heel belangrijk onderwerp.”

OS
OS

“Een autoluwe straat is geen optie voor ons. Wij moeten gezien worden” – Carl Caveye

“Nu al moeten we onze klanten zeggen dat de verkeerssituatie in Kortrijk moeilijk is door de vele werken. Als we hen binnen enkele jaren zullen moeten vertellen dat ze zelfs niet met de wagen kunnen passeren… Het is toch niet de bedoeling van het stadsbestuur om nog meer handelaars uit de Onze-Lieve-Vrouwestraat weg te jagen? We zijn Brugge of Gent niet, maar wel Kortrijk.”

Axel Weydts tempert. “Ik wil wel nog eens benadrukken dat dit de visie van SP.A Kortrijk is. We willen met onder meer dit plan naar de verkiezingen trekken. En mochten we ook in de volgende meerderheid zetelen, dan kunnen we werk maken van de uitbreiding van het winkelwandelgebied, in nauw overleg met bewoners en handelaars.”

Circulatieplan

De schepen beseft ook dat, als SP.A ook vanaf 2019 mee het beleid zou bepalen in Kortrijk, dat plan niet meteen kan worden uitgevoerd. “Er zal twee jaar gepland moeten worden, de uitvoering zou dus voor ten vroegste 2021 zijn. Daaraan gekoppeld zou een nieuw circulatieplan moeten worden opgemaakt.” Een circulatieplan waarin ook de Grote Markt kan worden opgenomen: aan de kant van Damier is die nu nog toegankelijk voor wagens, maar dat zou kunnen veranderen. “Dat is mogelijkheid, maar nog eens: dat moet bekeken worden als die vraag gesteld wordt.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier