Taxibedrijven ongerust over nieuwkomer

Redactie KW

In Kortrijk heerst er onrust bij de taxibedrijven. Begin april biedt een taxibedrijf uit Ieper ook in Kortrijk z?n diensten aan, en dat tegen zowat de helft van de gangbare prijzen die nu in de regio Kortrijk gelden. Vervelend, slecht voor de markt, zeggen gevestigde taxibedrijven. Niets aan de hand, zegt de Ieperse zaakvoerder, die ook in Ieper sinds eind 2007 tegen lage prijzen mensen vervoert.

Vanaf begin april rijdt deze knalgele taxi ook in de regio Kortrijk rond. De naam zegt genoeg: cheaptaxi, goedkope taxi.

” Eerst en vooral is er geen instapkost, geen weekendtarief, ook geen nachttarief,” zegt Emmanuel Himbert van Cheaptaxi. “En dat maakt dat de kostprijs 0,80 cent per kilometer is. – Mensen kunnen ook uitrekenen hoeveel een rit hen zal kosten? – Ze kunnen via diverse sites uitrekenen hoever de afstand is die ze moeten afleggen, en als ze dat maal 0,8 doen, weten ze wat het kost.”

En dat komt dan op zowat de helft van de huidige taxiprijzen. Die vragen bijvoorbeeld 2 euro per kilometer, inclusief in- en uitstappen, en rekenen ‘s nachts ook extra aan. “Dat is nodig,” klinkt het, “anders is het niet leefbaar. De loonkosten van sommigen, in mijn geval ook verzekering, de kosten voor de stad en de standplaats, de benzinekosten,” rekent Yves Loosvelt van Taxi Yves uit.

“Begin de jaren ’90 hadden we hier ook zo’n concurrent, City Taxi, die toevallig ook in gele taxi’s reed, ook aan laat ons maar zeggen de helft van de prijs,” herinnert Dennis Vankemmel van Taxi Gilbert zich. “Probleem is dat zulke bedrijven na enkele jaren dan failliet gaan, maar ze slepen wel drie andere bedrijven mee in hun val. Omdat die ook verplicht worden om onder de prijzen te gaan werken. En dat kan niet, dat kan sowieso niet.”

“Ik kan daar begrip voor opbrengen,” reageert Himbert. “Maar wij zijn al twee jaar bezig in Ieper, waar we ook een taxivergunning hebben, en ik kan het voor minder doen.”

De bestaande taxibedrijven in Kortrijk vinden dat de stad zorgvuldiger moet omspringen met het toekennen van vergunningen, en verwijt het stadsbestuur enkel op de inkomsten van de verleende standplaatsen uit te zijn.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier