Zaakvoerster ‘t Gravenhof stapt naar politie nadat groep klanten niet opdaagt

© TL
Redactie KW

De zaakvoerster van hostellerie ‘t Gravenhof in Torhout is naar de politie gestapt nadat een groep klanten niet opdaagde. Die hadden nochtans het hele hotel voor zaterdagnacht afgehuurd. “Ik loop hierdoor 1.300 euro kwijt”, zegt ze.

Alle kamers waren mooi opgepoetst. De inkopen voor het ontbijt waren allemaal gedaan. Bij hostellerie ‘t Gravenhof in Torhout waren ze zaterdagavond helemaal klaar voor de komst van een grote groep. De verantwoordelijke van die groep had de reservatie tot drie maal toe telefonisch bevestigd. Tien kamers wilde hij en op die manier huurde hij het hele hotel af.

De zaakvoerster heeft geen reservatie per mail ontvangen. Elk contact gebeurde telefonisch. “Hij belde drie weken geleden een eerste keer”, zegt zaakvoerster Stéphanie Van Den Heuvel. “Daarna volgden nog twee telefoontjes. Er was hier een evenement in de buurt en daarvoor wilde hij die kamers reserveren. Hij belde telkens met hetzelfde gsm-nummer. Ik vertrouwde het dus wel. Ik vroeg nog om de namen via mail door te sturen om het inchecken wat makkelijker te maken. Maar hij beweerde dat zijn mailadres niet werkte. En ook dat leek me geloofwaardig. Toegegeven, een beetje naïef van me. Maar het is hier nog steeds een familiehotel in Torhout en geen toeristische keten in Brugge.”

Maar zaterdagavond bleek dat de hotelgasten hun kat stuurden. De eigenaars bleven op die manier met tien lege kamers zitten én een financiële kater. “Ik heb in de vooravond gebeld. En ‘s nachts gebeld. Maar er nam niemand meer op. Pas toen ik ‘s morgens belde kreeg ik de man aan de lijn. Hij verwonderde zich erover dat er niemand was komen opdagen. Maar veel geloof hecht ik daar niet aan.”

Stéphanie had haar ongenoegen al op sociale media geuit en dat was niet naar de zin van de tegenpartij. Gisteren stapte ze uiteindelijk ook naar de politie. Een klacht diende ze niet in, maar ze maakte wel een melding. “Ik wil vooral de horeca beschermen. Wij zijn zo makkelijk de schietschijf van iedereen. Maar als we op die manier opgelicht worden, hebben we geen poot om op te staan. Akkoord, ik had alles beter op papier gehad. En in het vervolg zullen we ook een VISA-kaart vragen. Maar dat betekent nog niet dat we op deze manier behandeld mogen worden.”

Het niet opdagen van de groep kost Stéphanie in totaal al snel 1.300 euro. En het ziet er naar uit dat ze daar naar zal kunnen fluiten. “Mijn telefoontjes worden alleszins niet meer beantwoord. Ik zal nog proberen een factuur op te sturen, maar dat is eigenlijk tegen beter weten in. Laat ons zeggen dat wij ons lesje geleerd hebben en dat ik bij deze ook mijn collega’s wil waarschuwen. In de goedheid van de klanten geloven kan soms negatieve gevolgen hebben.”

(TL)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier