Wevelgem verheft zoemende bijen tot kunstwerk

Prieeltjes, Kunst en bijen. Schepen Kevin Defieuw en beleidscoördinator Vrije Tijd Geert Knockaert kijken uit naar het unieke kunstwerk. © SLW
Stefaan Lernout

De gemeente Wevelgem is een kunstwerk rijker. De beroemde kunstenaar Céleste Boursier-Mougenot gebruikt de twee prieeltjes in het park om er een heel uniek kunstwerk in onder te brengen. Het gezoem van de bijen in het ene prieeltje wordt omgezet tot licht en mist in het andere prieeltje. Levendiger kan kunst niet zijn.

Nu de feesttenten uit het gemeentepark verdwenen zijn, keert de rust terug. Tijd om volop te genieten van de lente, de bloemetjes en de bijtjes. Die laatste zullen op een wel heel bijzondere manier aanwezig zijn in het park. De bijen vormen de levende component van een kunstwerk van de hand van de gerenommeerde Franse kunstenaar Céleste Boursier-Mougenot.

In het gemeentepark bevinden zich twee prieeltjes die als waardevol bouwkundig erfgoed zijn geklasseerd. In die prieeltjes komt een bijzondere kunstinstallatie. In het prieeltje aan de kant van het zwembad wordt een glazen box gehangen met daarin een fuik, een soort netconstructie. Binnen enkele weken wordt in die kooi een kolonie bijtjes gelost. De omstandigheden in de box zullen zo aangenaam mogelijk gemaakt worden, zodat de bijtjes in de fuik in de glazen box hun nest maken. “We starten met een klein volk bijen: een koningin en 10.000 bijen. Aan het eind van juni zouden er dan 60.000 bijen leven”, aldus een enthousiaste schepen Kevin Defieuw (CD&V). “Het kunstproject kost 60.000 euro. Via ‘fondation de France’ krijgt de gemeente 10.000 euro subsidie. De bijtjes zelf worden er halfweg april in geplaatst en de officiële opening is voorzien op 15 juni.”

Mistmachine

In de box registreert een technische installatie het geluid van de bijtjes. Die installatie staat in verbinding met het tweede prieeltje. Daar bevindt zich een tweede installatie met lichten die zullen bewegen in functie van de geluiden die de bijen iets verderop maken. Er komt ook een machine die meer of minder mist produceert al naargelang de bijengeluiden die het opvangt. De combinatie van natuurlijke elementen en beweging, licht en geluid zijn kenmerkend voor het werk van Boursier-Mougenot.

Met de heraanleg van het park ging het bestuur via de werkgroep kunst op zoek naar een passend kunstwerk. Dat deden ze via ‘De nieuwe opdrachtgevers’, een organisatie die zowel particulieren als overheden adviseert bij aankoop van kunst. Voor de bijen wordt samengewerkt met een lokale imker, Bram Desloovere van imkerij Plan Beedie. Hij zal met andere vrijwilligers instaan voor het onderhoud van de bijen.

In ere hersteld

“We slaan twee vliegen in een klap”, meent schepen Defieuw. “Het unieke kunstwerk zal leven brengen in het park en op deze manier worden de prieeltjes in ere hersteld. Met dit kunstwerk krijgen ze terug een centrale plaats in de nieuwe parkbeleving.”

Bij de keuze van het kunstwerk werd niet over een nacht ijs gegaan. “Het is een traject dat we vijf jaar geleden al gestart zijn”, duidt Geert Knockaert, beleidscoördinator Vrije Tijd. Via ‘De nieuwe opdrachtgevers’ kwamen we uiteindelijk uit bij een kunstenaar die we anders nooit hadden kunnen bereiken.”

Een kolonie bijen in het park, vallen die spelende kindjes niet lastig? “Toch niet”, weet Geert Knockaert. “De keuze werd gemaakt in overleg met de jeugddienst. Bovendien stond er een aantal maanden een bijenkorf verdekt opgesteld in het park en we kregen geen enkele klacht.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier