Waregemse Julie (22) neemt deel aan prestigieus Europees summerschoolproject

Julie (tweede van links) met haar internationale teamgenoten in Portugal. © PNW
Redactie KW

Uitgekozen worden om als student deel te mogen nemen aan een prestigieus ondernemersprogramma is weinigen gegeven, maar Julie De Brabandere (22) uit Waregem deed het toch maar. Samen met nog 500 andere deelnemers uit 75 landen leert ze momenteel in Portugal hoe je een start-up moet oprichten.

Julie studeert voor handelsingenieur aan de Universiteit Gent en zit momenteel voor drie weken in Portugal. Daar neemt ze deel aan de European Innovation Academy, een soort zomercursus voor ondernemers in spe. Het ondernemersprogramma wordt georganiseerd in samenwerking met bedrijven zoals Google en universiteiten als Stanford en Berkeley. Tijdens deze zomercursus zullen 100 start-ups gecreëerd worden.

“Het is eigenlijk zot dat ik hieraan mag deelnemen”, vertelt Julie. “Om mij in te schrijven, moest ik een filmpje maken waarin ik mezelf voorstelde. Dat was in januari, midden de examens, dus ik heb snel geïmproviseerd en een filmpje in elkaar gestoken. In het Engels dan nog”, gaat ze verder. Na enkele weken kreeg Julie dan het heugelijke nieuws dat ze mocht afreizen naar Portugal voor de zomercursus (het programma wordt ook nog eens in Italië georganiseerd, red.).

Tijdens het ondernemersprogramma moet Julie samen met vier andere internationale studenten een bedrijfje beginnen, waarbij ze gecoacht worden door meer dan 90 sprekers en mentoren. “Wij hebben ervoor gekozen om een website te maken die je helpt om een roommate te zoeken”, zegt ze. “Alleen wonen is voor veel jongeren te duur geworden, dus wij willen met ons bedrijf een oplossing bieden.” Concreet hebben Julie en haar collega’s een algoritme ontwikkeld dat mensen matcht met een appartement of huis én met de huidige bewoners. “Vergelijk het met de datingapp Tinder: je wordt met iemand gematcht en dan kan je ermee praten en hem of haar beter leren kennen. Zo ontdek je al snel of je kan samen wonen”, vertelt Julie.

Facebooklikes

Nu het programma op zijn einde loopt, hebben Julie en haar collega’s ervoor gekozen om verder te gaan met Cribbos, hun bedrijf. Daarvoor hebben ze natuurlijk wel investeerders nodig. “Om ons idee te mogen pitchen of voorstellen bij investeerders, moeten we 1.000 likes op Facebook halen”, zegt ze. “Als dat lukt, mogen we met de negen andere beste ideeën naar een groep investeerders trekken. Zij kunnen geld ter beschikking stellen en zo kan ons bedrijf groeien. Een mooie kans, al is het hele zomerprogramma al een superervaring geweest.” (PNW)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier