Veel klachten over Brugs parkeerplan

© Benny Proot
Stefan Vankerkhoven

De dienst Ombudsman van de Stad Brugge behandelde vorig jaar 308 klachtdossiers. Dat is bijna 10% meer dan in 2016. De vele klachten over het parkeerplan vertekenen de cijfers.

De opstart van het nieuwe parkeerplan, dat inging op 16 februari 2017, beïnvloedde sterk de cijfers in het jaarverslag van dee Brugse ombudsman. Organisatorische en technische moeilijkheden en kinderziekten resulteerden in 56 klachten over de Parkeerwinkel, uitgebaat door een private firma, de dienst Mobiliteit van de Stad Brugge, en de private firma die tot midden februari 2018 instond voor het innen van de retributies. Dat was goed voor 18 % van het totaal aantal dossiers.

Gevoelige materie

“De meeste problemen zijn ondertussen bijgestuurd maar parkeren en alles wat erbij komt kijken (retributies, werknemerstarief binnenstad, werknemersvergunning blauwe zone, bezoekerscodes) blijft klachtgevoelige materie. Daarom zijn, ook als gevolg van de klachten, Service Level Agreements uitgewerkt tussen de Stad Brugge en de private uitbater van de Parkeerwinkel om de kwaliteit van de dienstverlening te garanderen”, zegt ombudsman Marc Carlier.

Dat de klachten over het parkeerplan de cijfers in belangrijke mate hebben gekleurd, betekent omgekeerd dat de kwaliteit van de dienstverlening van de diensten van de Stad, het OCMW, de Politie en de intercommunales stabiel gebleven is.

Communicatie ?

In zeventig dossiers klaagde de Bruggeling vooral over een gebrek aan communicatie en informatie. “Dat is het hoogste aantal ooit en een significante stijging in vergelijking met 2016 toen de diensten op dat vlak een goed resultaat neerzetten”, zegt Marc Carlier. Dat soort dossiers is vooral terug te vinden bij de dienst Burgerzaken en bij de Dienst Ruimtelijke Ordening, twee diensten die het aantal klachten zagen stijgen.

Huis van de Bruggeling

De tweedelijnsklachten over het Huis van de Bruggeling wijzen niet langer op structurele problemen zoals in 2016 toen de opstartfase te kampen kreeg met verschillende kinderziekten. Die zijn grotendeels achter de rug. “In 2017 werden 25 klachten behandeld”, vervolgt de ombudsman. Het belangrijkste probleem dat nog restte, was dat de wachttijd voor het maken van een afspraak soms te hoog opliep, bijvoorbeeld bij de afdelingen Rijbewijzen en Niet-Belgen. Ondertussen zijn ook op dat vlak de resultaten verbeterd.

De Groendienst en de Wegendienst zetten een uitstekend resultaat neer. De Groendienst zag het aantal klachten dalen van 40 naar 27. De Wegendienst verminderde het aantal klachten van 42 naar 26.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier