‘Van ‘t beste in de Westhoek’ maakt komaf met vooroordelen

FOTO 1529: vlnr: Eline Delie, Sigrid Verhaeghe en Julie Reynaert
Myriam Van den Putte
Myriam Van den Putte Journaliste Het Wekelijks Nieuws

Op verzoek van Resoc Westhoek zullen twee studentes van Howest Kortrijk een reeks videofilmpjes op hun blog Van ‘t beste posten. Hun bedoeling? Vooroordelen uit de wereld helpen over de Westhoek en het imago van Westhoekgemeenten een boost geven door leuke plekken en activiteiten en in de kijker te zetten.

Resoc Westhoek staat voor ‘regionaal sociaal-economisch overlegcomité’. Binnen dit advies- en overlegorgaan werken regionale politici, sociale partners en belanghebbenden samen aan een vernieuwend streekbeleid. Als spreekbuis en bruggenbouwer voor de Westhoek zetten ze acties en projecten op touw met aandacht voor alle aspecten: marketing, economie, onderwijs en tewerkstelling, mobiliteit, ruimtelijke planning. Resoc startte vorig jaar de campagne ‘De Nieuwe Wereld’ om de Westhoek als woon- en werkregio met veel sterke troeven op de kaart te zetten en te promoten.

Videofilmpjes

Sigrid Verhaeghe, leidinggevend stafmedewerker Resoc, legt uit: “In het kader van ons project De Nieuwe Wereld leek het ons een goed idee om via de sociale media de aandacht te vestigen op de stereotype beelden die veel mensen hebben over de Westhoek. Daarvoor spraken we Howest Kortrijk aan, onze partnerorganisatie, op wie we in dit geval zeker een beroep konden doen voor een goede input.”

“We overlegden met de docenten van de opleiding communicatiemanagement en zo kwamen we uit bij twee studentes, Julie Reynaert uit Oostduinkerke en Eline Delie uit Bavikhove, die op een heel leuke manier vloggen over al hun belevenissen. We vroegen hen om korte videofilmpjes te maken over alle steden en gemeenten van de Westhoek, met name De Panne, Nieuwpoort, Veurne, Alveringem, Koekelare, Kortemark, Diksmuide, Lo-Reninge, Vleteren, Houthulst, Langemark-Poelkapelle, Poperinge, Ieper, Zonnebeke, Heuvelland, Mesen en Wervik.”

“De Westhoek heeft veel meer te bieden dan oorlogsherinneringen en begraafplaatsen”

Julie Reynaert (22) en Eline Delie (21) zijn boezemvriendinnen en twee handen op één buik. “We kregen deze opdracht bij het begin van de vakantie en we waren meteen enthousiast. We krijgen ook heel vrijheid over de invulling van de filmpjes, maar we hebben een duidelijke strategie voor ogen. We krijgen de tijd tot eind februari. We willen vooral de vooroordelen ontkrachten en afstappen van de clichés: de Westhoek heeft veel meer te bieden dan oorlogsherinneringen en begraafplaatsen.”

Rode draad

“In onze promotiefilmpjes willen we vooral het accent leggen op interessante zaken, los van de bekende dingen. Daarbij richten we ons vooral tot de doelgroep 18 tot 25 jaar met de bedoeling dat wie nu buiten de eigen regio gaat studeren, later graag terugkeert naar de roots, want er is hier beslist altijd iets te beleven!”

Over de aanpak was er weinig discussie. Een taakverdeling voor deze opdracht is er niet… Julie en Eline studeren samen, gaan altijd samen op pad en hun neuzen staan meestal in dezelfde richting, zodat ze het zelden oneens zijn. Julie zegt: “We filmen en schrijven met twee. We hebben ook geïnvesteerd in een spiegelreflexcamera met statief. Die kwam ook van pas bij de opleiding fotografie. Wel willen we een zekere herkenbaarheid in deze promotiefilmpjes. Daarvoor gebruiken we de gele pijl, die altijd terugkeert. We spreken nu iedereen aan binnen ons netwerk.”We gaan op zoek naar leuke evenementen, maar vooral naar activiteiten die de jongeren het hele jaar kunnen interesseren, naar nieuwe etablissementen die hen kunnen aanspreken zoals hippe horecazaken, sportactiviteiten die een beetje anders dan anders zijn zoals bijvoorbeeld kajakken, muurklimmen…”

Drieluik

“In de eerste fase is er nog de onbevangenheid: Julie en Eline hoeven zich niets aan te trekken van Resoc of bepaalde gevoeligheden, ze mogen hun spontaniteit aan bod laten komen en kijken naar onze regio vanuit de ogen van jongeren”, pikt Sigrid opnieuw in. “Maar dan komt er nog een tweede en een derde fase van dit drieluik. De tweede fase houdt een stage in: waar kunnen er accenten gelegd worden, online, via een samenwerking met partners, hoe kunnen de contacten met partners worden aangetrokken? Julie en Eline zullen dan leren ondervinden wat het betekent om voor een opdrachtgever als Resoc campagne te voeren. Het derde luik is de bachelorproef waarbij de focus wordt gelegd op een bepaald onderdeel van de campagne.”

“We zullen dan wel moeten uitpakken met iets krachtigs”, weten beide dames nu al.

“Door deze filmpjes te maken zullen we ons zeker goed bewust zijn van dit drieluik.”

“In onze regio zijn er genoeg grote bedrijven die internationaal op de kaart staan”

Eigen toekomstplannen

Julie en Eline worden langs alle kanten gesteund en het regent positieve reacties. “Onze docenten zijn enthousiast, maar ook onze ouders. Ze delen onze filmpjes en staan versteld dat we zoveel views krijgen.” lachen ze. “We zijn onlangs ook meegegaan met ‘Starters on Tour’ van Resoc en POM West-Vlaanderen, de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij. Dat was een mooie kans om kennis te maken met een aantal toonaangevende bedrijven, onder meer in Roeselare, Poperinge en Lo-Reninge. Daar hebben we heel wat opgestoken!”

Uit hun vlogs blijkt dat beide jongedames graag andere horizonten verkennen… Hoe het dan zit met hun carrièreplannen? Passen die in het plaatje van de Westhoek promoten als ideale woon- en werkregio? “Toch wel”, vindt Julie. “Ik woon ontzettend graag aan de kust, en dat wil ik zo maar niet opgeven. Maar dat hoeft ook niet! In onze regio zijn er genoeg grote bedrijven die internationaal op de kaart staan. Dus denk ik dat er echt wel mogelijkheden zijn om beide te combineren. Reizen, maar altijd terugkeren naar je roots!”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier