Telt Waregem binnenkort meer dan 40.000 inwoners na offensief met extra wooneenheden?

Schepenen Rik Soens en Pietro Iacopucci met directeur Christ Bossuyt op de site van het Dompelpark met op de achtergrond de locatie waar de nieuwe aansluiting op de R35 (Oosterlaan) komt. © DJW
Redactie KW

Waregem investeert fors in betaalbaar wonen. In totaal komen er maar liefst tussen de vierhonderd en vijfhonderd woongelegenheden bij. Daardoor zal het aantal bewoners gevoelig toenemen.

Met de belangrijke inbreng van en dankzij sociale bouwmaatschappij Helpt Elkander wordt het mogelijk dat tegen het eind van de pas gestarte nieuwe legislatuur betaalbaar wonen in Waregem en de deelgemeenten mogelijk is. In totaal komen er tussen de vierhonderd en vijfhonderd woongelegenheden bij op diverse locaties: woningen, appartementen, flats en ook bouwkavels met bouwverplichting binnen de vijf jaar na aankoop. Een belangrijk gevolg van de projecten is dat het aantal bewoners gevoelig zal toenemen tot mogelijk 40.000 en meer.

Nieuwe wegen

“Even aanstippen dat het project Ter Weerst in Beveren-Leie met sociale bouwmaatschappij Mijn Huis uit Harelbeke verloopt”, aldus Rik Soens, schepen van woonbeleid. “Met Helpt Elkander uit Waregem realiseren we het Dompelpark langs de ring R35, recht tegenover het Torenhof. Wij starten er met de eerste fase, die aan het eind van de legislatuur najaar 2023 is afgerond. Daarvoor werd enkele maanden geleden de ontwerper aangesteld die de winnaar was van een uitgeschreven wedstrijd. Hij is bezig met de voorontwerpen die het uiteindelijke ontwerp zal opleveren. Eerst komt de wegenis aan bod. Dat zijn de nieuwe wegen binnen het Dompelpark plus de belangrijke, nieuwe aansluiting op de Oosterlaan. Die is noodzakelijk om heel het gebied te ontsluiten voor de bewoners en voor het andere verkeer. De kosten zijn voor rekening van de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen VMSW. In de loop van dit jaar kunnen na goedkeuring van het ontwerp de wegenwerken starten.”

Schepen Pietro Iacopucci is voorzitter van de raad van bestuur van Helpt Elkander. De leden komen volgende week samen om het voorontwerp van de wegenis te bekijken en te bespreken. “Het gaat toch over een behoorlijke aantal nieuwe wegen en straten binnen het Dompelpark”, dixit schepen Iacopucci. “Ook belangrijk is dat een deel van de beek binnen het gebied moet verlegd worden. En natuurlijk de volledige ontsluiting via de nieuw verbinding van en naar de R35 die precies in het midden komt van het tracé tussen de Zultseweg en de Kruishoutemseweg.”

Door de nieuwe verbinding naar de ring (Oosterlaan, red.) komt er vanuit het Dompelpark naar de kantoren van Helpt Elkander eveneens een nieuwe toegangsweg voor klanten en bezoekers. Het huidige Hazenpad met inrit vanuit de Kruishoutemseweg, waarlangs je momenteel de sociale bouwmaatschappij kunt bereiken, wordt dan een soort van dienstweg.

80 procent huren

Christ Bossuyt, directeur van Helpt Elkander, voegt eraan toe dat de eerste fase de bouw van 99 woongelegenheden omvat, van blokken van maximaal vier bouwlagen tot grondwoningen. “Het Dompelpark zal niet gelijken op het Torenhof en dus ook niet van die heel hoge appartementsblokken krijgen. Dat was al langer een uitgemaakte zaak. Bovenop de 99 nieuwe woongelegenheden komen er in de eerste fase ook nog 26 koopkavels bij. Over de tweede fase kunnen we het nu nog niet hebben. Dat is voor de volgende legislatuur. Nu eerst werk maken van de eerste waarvoor wij najaar 2018 de goedkeuring kregen zodat straks de werken kunnen beginnen.”

Voor de financiering van de woongelegenheid zijn stad en Helpt Elkander verantwoordelijk De sociale bouwmaatschappij zorgt ervoor dat het betaalbaar wordt voor wie er wil wonen. Voor 80 procent gaat het over huren, voor de resterende 20 procent over kopen. Ook belangrijk is de energievoorziening. “We gaan werken met warmte-energie uit de grond en met zonnepanelen“, zegt Christ Bossuyt. “Net zoals in Hof ter Waaien in het Torenhof waar de oude bewoning werd gesloopt en er nu 65 nieuwe woongelegenheden worden gebouwd.”

Vijve: 100 kavels

Op de hoek van de Spoorweglaan en de Schoendalestraat in Sint-Eloois-Vijve gaat een tweede belangrijke project van start waarvoor het autonome gemeentebedrijf Wagso de touwtjes in handen neemt. Hier gaat het over het bouwrijp maken van kavels met bouwverplichting.

“Wij bouwen er niet zelf maar bieden een honderdtal kavels aan”, licht schepen Rik Soens toe. “Kandidaat-kopers mogen geen eigendom hebben en zijn verplicht er binnen de vijf jaar na aankoop te bouwen. Wagso zorgt ervoor dat die bouwrijp zijn en moet de wegenisdossiers binnen de site voor zijn rekening nemen. Net als voor het Dompelpark zal de aannemer in de loop van dit jaar starten met de aanleg van de wegen. Voor de verkoop van de kavels proberen wij in 2020 en 2021 te landen. Een klein deel van deze site is voor Helpt Elkander die er sociale appartementen kan optrekken.”

Waregem en de deelgemeenten zullen dus een kleine metamorfose ondergaan. Om het totale aantal van 400 tot 500 nieuwe woongelegenheden tegen eind 2023 te halen, moet je er naast het Dompelpark en Sint-Eloois-Vijve de volgende projecten bijtellen: de Fabrieksstraat en Transvaal plus Ten Anker in Waregem, Oostpoort in Sint-Eloois-Vijve en het Hof ter Waaien in het Torenhof. (DJW)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier