Station Oostende heeft comfortabele kiss & ride… maar niemand weet het

Op de parking op het plannetje kan je 30 minuten gratis parkeren. Tijd genoeg om iemand op te halen of af te zetten aan het station. © GF
Redactie KW

Het is geen pretje om tegenwoordig iemand met de auto aan het station af te zetten of op te pikken. Door de vele werkzaamheden is het stationsplein moeilijk te bereiken en eigenlijk mag je er met je wagen niet eens komen. Nochtans is er een ideale kiss & ride in het parkeergebouw wat verderop, maar bijna niemand weet dat. “We communiceren er sinds kort over via diverse kanalen. Het zal wel verbeteren”, verwacht schepen Björn Anseeuw (N-VA).

Aan de Oostendse stationsomgeving wordt intussen tien jaar gewerkt. De grootscheepse renovatie van het station en omgeving werd in december 2008 aangekondigd en de voorbereidende werkzaamheden aan de nutsleidingen startten in 2009. In 2011 begonnen de eigenlijke werken. Vandaag zijn de werken grotendeels, maar nog altijd niet volledig afgerond (zie kader).

Het stationsplein – officieel: het Oostende-Doverplein – is nog altijd moeilijk bereikbaar, omdat een van beide bruggen die het plein met de Visserskaai verbindt afgesloten is en ook de Natiënkaai richting hotelschool en Leopold III-laan is al maanden dicht voor het verkeer. Bovendien is het plein, waar zich nu ook de perrons voor de bussen van De Lijn zich bevinden, verboden terrein voor auto’s. “Je mag er enkel rijden als je naar de Churchillparking gaat. Anders niet”, zegt schepen van Mobiliteit Björn Anseeuw. “Je moet onmiddellijk links aanhouden.”

Verbodsborden

“We lieten nog borden aan de bushaltes plaatsen om duidelijker te maken voor iedereen dat je er met je wagen niet mag rijden. Er zijn ook al mensen die een boete kregen, ook al willen we geen heksenjacht ontketenen. Er is nochtans een goede oplossing. Het station heeft een erg comfortabele kiss & ride voor haar reizigers. Iedereen heeft de mogelijkheid om mensen gratis op te halen en af te zetten in de parkeertoren van de NMBS naast het station. Zolang je niet langer dan 30 minuten in de parking blijft, kun je gratis binnen en buiten rijden”, legt schepen Anseeuw uit.

Er zijn al boetes uitgeschreven, maar we gaan geen heksenjacht ontketenen

“Zo wordt het verkeer van en naar het station via grotere invalswegen geleid en hoef je niet door het stadscentrum om het station van Oostende te bereiken. Ook voor de treinreizigers is dit erg comfortabel. Vanuit de parking hebben de reizigers toegang tot de loopbrug, die de verschillende perrons met elkaar verbindt. Meer nog, het volledige traject is overdekt en er is de mogelijkheid om de lift te nemen van en naar de perrons”, vertelt de schepen.

30 minuten gratis

Een heel goede oplossing, ongetwijfeld. Maar bij het grote publiek niet geweten. De werken op de Konterdamkaai maken het bovendien nog minder evident dat je naar de parkeertoren rijdt, ook al is de ingang wel bereikbaar. “Ik hoorde dat er een afspraak was tussen het vorige stadsbestuur en de NMBS om niet te communiceren over die 30 minuten gratis parkeren. Maar daar durf ik geen eed op zweren”, geeft Björn Anseeuw nog mee. “In elk geval lijkt het me onzinnig om een goede oplossing niet te communiceren.”

Heel wat autobestuurders zetten mensen af op de busparking, vaak omdat ze de kiss&ride-zone niet weten zijn.
Heel wat autobestuurders zetten mensen af op de busparking, vaak omdat ze de kiss&ride-zone niet weten zijn.© PM

“We zijn ondertussen gestart met het bekendmaken van die kiss & ride via de website en Facebook”, vervolgt de schepen. “Er komen ook enkele borden, maar we willen de omgeving ook niet al te vol zetten met borden. Daar moeten we nog eens over nadenken. We kunnen niet uit alle richtingen borden zetten naar die kiss & ride. Hoe langer, hoe meer mensen zullen op den duur wel weten dat ze daar moeten zijn.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier