Sneller dan 50 kilometer per uur over Waregemse invalswegen mag niet meer

© KVO
Redactie KW

Trajectcontrole in de Desselgemse- en Wortegemseweg meet vanaf vandaag hoe snel je rijdt. Wie sneller dan de toegelaten vijftig kilometer per uur rijdt, krijgt meteen een boete.

Omdat de snelheden in de Desselgemse- en Wortegemseweg de voorbije jaren de spuigaten uitliep, met extremen van 135 kilometer per uur, neemt het stadsbestuur forse maatregelen. Dankzij trajectcontroles op beide invalswegen weet de politie vanaf vandaag wanneer je te snel over de invalswegen raast. In de Desselgemseweg registreert een eerste camera je snelheid ter hoogte van de Caseelstraat, een tweede camera doet hetzelfde ter hoogte van de kruising met de Expresweg. Vervolgens berekenen de slimme camera’s je gemiddelde snelheid. Als blijkt dat je sneller dan vijftig kilometer per uur gemiddeld reed, dan hang je en mag je een van de komende weken een boete in je bus verwachten. Hoe hoog die boetes zijn, hangt af van hoeveel te snel je reed. Op de Wortegemseweg wordt hetzelfde gedaan, maar dan tussen de Fazantenlaan en de Nachtegaallaan. Ook daar mag je maximaal vijftig kilometer per uur rijden. De vastgestelde overtredingen komen binnen bij de politiezone Mira, die de boetes opmaakt en uitstuurt. Gigantische borden kondigen op beide invalswegen de controles aan, net om de weggebruikers te wijzen op de pakkans.

Snelheidsproblematiek

“De trajectcontroles zijn er gekomen in het kader van de snelheidsproblematiek. Op deze invalswegen werden snelheden tot 135 kilometer per uur vastgesteld”, zegt schepen van Mobiliteit Kristof Chanterie (CD&V). De trajectcontrole moet de invalswegen veiliger maken en ervoor zorgen dat wagens zich over een langere afstand aan de toegelaten snelheid houden en niet enkel gaan remmen ter hoogte van het controlepunt. De kans bestaat dat er nog meer trajectcontroles komen in Waregem.” Als de camera’s na drie maand positief geëvalueerd worden, wordt gekeken welke invalswegen als volgende aan de beurt zijn”, zegt schepen Chanterie.

Bebouwde kom uitgebreid

Om de trajectcontrole mogelijk te maken, werd de bebouwde kom in de Desselgemseweg recent nog uitgebreid tot aan het kruispunt met de Caseelstraat en de Tapuitstraat. Want om trajectcontrole te doen slagen, moet de maximum toegelaten snelheid over het hele traject dezelfde zijn. Een gemiddelde snelheid meten over een stuk waar een verschillende maximumsnelheid geldt, kan niet. In de Desselgemseweg worden de camera’s ook gebruikt om zwaar verkeer te controleren. Vrachtwagens van meer dan 5,5 ton mogen er niet rijden, deze camera’s kunnen dat controleren. De camera’s met automatische nummerplaatherkenning aan het op-en afrittencomplex rond de E17 hebben nog een andere functie. Zij meten geen snelheid maar moeten de veiligheid verhogen. Zo krijgt de politie een signaal wanneer bijvoorbeeld een geseind voertuig langs de camera’s passeert. (KVO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier