Seksshops verhuizen naar de woonkamer

Foto Davy Coghe © Davy Coghe t
Olivier Neese
Olivier Neese Editieredacteur Brugsch Handelsblad Brugge - Torhout

De valentijnsperiode en de lancering van de erotische film Fifty Shades Freed doen de verkoop van erotische speeltjes pieken. Bij Upper at home moeten ze alle zeilen bijzetten om de vraag bij te houden. “Tijdens het lanceringsevenement van de film kregen we alleen al voor West-Vlaanderen meer dan 400 party-aanvragen binnen”, klinkt het. “We hebben dringend nood aan minstens tien extra demonstratrices.” Dit staat in schril contrast met de seksshops, die de laatste jaren zware klappen krijgen. “Maar de markt is zich aan het stabiliseren.”

Deze reportage is het hoofdartikel van ons ‘Dossier Erotiek in West-Vlaanderen’.

“Het is momenteel gekkenwerk, ik ben dood”, lacht Charlotte Blin, regiomanager voor West-Vlaanderen bij Upper at home. “Tijdens de lancering van Fifty Shades Freed eind vorige week stonden we met een standje in enkele cinema’s. Alleen al voor West-Vlaanderen kwamen er meer dan 400 aanvragen voor een Upper-avond binnen. Voor Vlaanderen zoeken we dringend vijftig extra demonstratrices, voor West-Vlaanderen minstens tien. Jaarlijks organiseren we rond de 5.000 avonden, zelf gaf ik de afgelopen twaalf jaar al meer dan 700 demonstraties. Dat komt overeen met twee jaar lang iedere avond weg van huis… En dan tel ik er de evenementen niet bij.”

Wie het systeem van Upper at home niet kent: zo’n avond kan je vergelijken met een klassieke Tupperware-avond. Een vrouw nodigt een tiental vriendinnen uit, waarbij een Upperlady de producten komt voorstellen. Nadien kunnen alle aanwezigen hun bestelling – in dit geval discreet – plaatsen, en binnen de week worden de spullen discreet aan huis geleverd. “Van studentenkoten tot woonzorgcentra: we worden overal uitgenodigd. En er wordt overal gekocht…”

Zo bloeiend de Upper at home-party’s, zo moeilijk hebben de klassieke seksshops het in West-Vlaanderen. De voorbije acht jaar sloten in onze provincie zes erotische winkels de deuren, waardoor we er momenteel nog slechts negen tellen. Dat aantal zal binnenkort nog verminderen. De zaakvoerster van Boutique de Charme in Menen zegt dat ze als zestigjarige haar winkel geen jaren meer zal openhouden. Boven de twee Pabo-vestigingen in West-Vlaanderen hangen donkere wolken nadat het overkoepelende concern Beate Uhse in december het faillissement aanvroeg. “De fysieke winkels krijgen klappen, dat is een feit”, reageert Bert De Keuster van Libidos, die in 1990 de eerste erotheek van het land startte en in 1993 exact 25 jaar geleden in Kortrijk de eerste seksshop in West-Vlaanderen opende. Op zijn hoogtepunt had hij acht erotheken, nu heeft hij er nog zes. “De hoofdreden is de onlinehandel, vooral vanuit Nederland. Daar waren ze ver vooruit op ons.”

Crisis

Een van de West-Vlaamse winkels die de jongste jaren zijn deuren sloot, is die Libidos Erotheek in Kortrijk. “Toen het huurcontract in 2015 verliep, sloten we daar na 22 jaar de deuren. In dat pand hadden we twee verdiepingen, waarbij we op de eerste etage de filmcovers tentoonstelden. Niemand huurt nog een erotische film of gaat nog naar een cabine om een seksprent te bekijken. Het internet staat vol gratis porno. En de Zwevegemsestraat verloor doorheen de jaren ook zijn grandeur.”

“Van studentenkoten tot woonzorgcentra: we worden overal uitgenodigd”

Naast het internet deed ook de financiële crisis van 2008 de erotische winkels geen deugd. Dat ondervond Carolien Van Vooren, die in 2006 startte met Lust for Life in de Christinastraat in Oostende. “Alles liep vlot, tot die crisis. Lingerie en speeltjes waren de eerste dingen die de mensen lieten. Ze gaven hun geld uit aan hun basisbehoeften: eten, drinken, woonst… Telkens het woord ‘crisis’ in de krant kwam, verloor ik een klant. Ik verkocht mooiere, duurdere lingerie in een stad die al niet de superrijkste bevolking telt. Ook de toeristen bleven weg. De kraan werd volledig dichtgedraaid. Ik kon mijn hoofd boven water houden omdat ik de winkel combineerde met het plaatsen van piercings. In 2010 vroeg ik mijn boekhouder wat ik moest doen. Als ik eerlijk ben: sluiten, was zijn antwoord.”

Er heerst ook nog een taboe, zeker in landelijkere gebieden. “Izegem was er bijvoorbeeld niet klaar voor”, zegt Kimberly Soenen, die er een jaar de pop-upzaak Sensual Lingerie openhield. “Negentig procent van ons assortiment waren modelletjes van onder meer Marlies Dekkers of Marie Jo, die je ook in ieder andere winkel vindt. Durfden we een pittiger model in de etalage te hangen, kregen we meteen de stempel van ordinaire seksshop. En stel dat iemand je dan in zo’n winkel ziet… Liever een anoniem pakketje in de bus. We waren heel blij dat het pop-upcontract afliep en konden stoppen.”

XL T-shirt

De uitbaters van de resterende erotheken hoofdzakelijk filialen van grotere ketens zien de markt zich stabiliseren. “Nieuwe winkels plan ik niet, maar ik zal er ook geen meer sluiten”, zegt Bert De Keuster van Libidos. “Heel wat mensen keren terug naar de fysieke winkels. Onze vestiging in Oostkamp is zelfs onze best draaiende van heel Vlaanderen.Bij een defect gaat een retour in een winkel toch vlotter. En de klanten stellen deskundig advies op prijs en willen de producten vooraf voelen. Dat kan niet op het internet.” Carolien Van Vooren: “Als je online een T-shirt van de maat XL koopt, weet je hoe groot die ongeveer is. Met een vibrator blijft dat een gok. Dan blijkt een XL plots maar vijf centimeter te zijn…” De speeltjes zijn tegenwoordig ook hoogtechnologische snufjes. “Zelfs met mijn 20-jarige ervaring moet ik soms kijken waarvoor het dient en hoe het werkt”, aldus de uitbater van de Erotic Megastore in Oostende. “De vijf vibrators die Upper at home meeneemt kan je niet vergelijken met ons aanbod van meer dan honderd toestellen.”

Zelfs Eric Vandaele, de zaakvoerder van Upper at home, blijft geloven in fysieke winkels. Onder de naam De Prikkelshop Tutti Passi opende hij zelf winkels in Gent, Antwerpen, Hasselt en Leuven. Die worden uitgebaat door zijn partner en medezaakvoerder Ann Strybol. “Winkels zijn niet het meest rendabele in onze werking, maar we moeten ze wel hebben. Vergelijk het met het kopen van schoenen: mensen gaan nu naar een winkel, passen ze en bestellen ze dan goedkoper online. De koopbeslissing maken ze ín de winkel. Omdat die daarvoor leeggezogen worden, moeten online-spelers als Amazon, Coolblue en Zalando nu zelf winkels openen. Je ziet nu de omgekeerde beweging. Met Upper at home komen we tegemoet aan die nieuwe wensen: advies, producten kunnen voelen, intieme sfeer en anonieme thuislevering. Dat is onze sterkte.”

De favoriete speeltjes van de West-Vlamingen

Seksshops verhuizen naar de woonkamer
© Foto Davy Coghe

Verschillen de provincies op vlak van seksuele voorkeuren? Bert De Keuster van Libidos, die verscheidene vestigingen in heel Vlaanderen heeft, zegt van wel. “We zijn er telkens van verrast dat de vraag naar BDSM-artikelen – bondage en SM – in West-Vlaanderen veel hoger is dan elders.” Bij Upper at home merken ze minder verschillen op. “Onze topper in West-Vlaanderen op dit moment is de Fontaine de Jouvence de fontein van de eeuwige jeugd (foto). Wie het ziet, denkt eerst dat het een oorthermometer is. Dit speeltje prikkelt de clitoris. Niet met vibraties maar met luchtgolfjes. Door een vibrerend membraam blaast en zuigt het als het ware. Dit is onze absolute topper, het heeft een 99 procent orgasme-garantie. Als er op een Upper at Home-avond één dame het al heeft, wijst ze snel naar haar vriendinnen: het is den dezen die ik bedoel.(lacht)