RTT-gebouw in Roeselare maakt plaats voor kantoren en 70 flats

Een overzicht van het hele project, gezien vanuit de Hendrik Consciencestraat. Vooraan de drie appartementsblokken, elk in een andere architectuur, achteraan het aansluitende kantorencomplex. (GF) © (GF)
Peter Soete

De oude RTT-gebouwen, tussen de Hendrik Consciencestraat en de Sint-Amandsstraat, gaan eind dit jaar tegen de vlakte. Op deze site in volle stadscentrum komen een kantorencomplex van 3.600 m² en … nog maar eens 70 appartementen. Ook de klassieke wandeldoorsteek met het nodige groen staat weer op de plannen getekend

Iedere Roeselarenaar die de kinderschoenen is ontgroeid, herinnert zich de dagelijkse drukte aan de RTT-gebouwen in de Hendrik Consciencestraat. In de gloriedagen in de vorige eeuw werkten er maar liefst 500 personeelsleden.

Digitalisering

Het allereerste RTT (Regie voor Telefonie en Telegrafie)-gebouw in Roeselare bevond zich in een bijgebouwtje van het station, maar in de jaren 1950 werd een reusachtig RTT-gebouw opgetrokken tussen de Hendrik Consciencestraat, het Wortelstraatje en de Sint-Amandstraat. Het personeel van het eerste kantoor in het station verhuisde naar daar en er kwamen ook diverse (technische) diensten bij zoals de lassers, elektriciens, de medewerkers van de Storingen en van de Aansluitingen. Aan de voorkant van het gebouw kwam de dienst Telegraaf met tientallen publieke telefoons. De telefoon was immers nog niet in ieder huisgezin ingeburgerd en men kon in de telefoonzaal oproepen doen of telegrams versturen.

Ook de dienst Inlichtingen, waar soms 50 medewerkers aan het werk waren, kreeg een plaats op de eerste verdieping. Uiteraard was er ook plaats voorzien voor het Kantoor voor ontvangsten of de facturatie, voor de personeelsdienst en administratie, de directie en later ook voor de Dienst Studie der Netten of het tekenbureau, dat van Brugge naar Roeselare verhuisde. Het grote RTT-gebouw werd te klein en in de Hendrik Consciencestraat en de Sint-Amandstraat werden huizen onteigend om ruimte te bieden voor nieuwe RTT-gebouwen en een ondergrondse parking voor alle dienstwagens.

Ooit werkten hier 500 mensen, nu niemand meer

Ondertussen zijn de tijden flink veranderd. Door de digitalisering van het hele telefoniegbeuren en centralisatie van de diensten van Proximus, zoals de telefoonmaatschappij vandaag heet, staan de gebouwen, die bijna een volledig woonblok beslaan in het hartje van de binnenstad, al enkele jaren leeg. De enige Proximus-aanwezigheid in onze stad is nog de teleboetiek in de Ooststraat.

Gerenommeerde architecten

Een projectontwikkelaar uit de streek heeft nu een bouwaanvraag ingediend om op de gigantische RTT-site een totaalcomplex te bouwen. De gerenommeerde architectengroep Caanarchitecten heeft hiervoor een ontwerp gemaakt dat toch wel tot de verbeelding spreekt. Diezelfde architectengroep heeft ook het in het oog springende kantoor van Hectaar op de hoek van de Westlaan en de Iepersestraat ontworpen. Dat gebouw won trouwens de Award Nieuwbouw 2014 op de Roeselare Awards.

Nadat de bouwvergunning wordt goedgekeurd, is het de bedoeling dat de volledige oude RTT-site tegen eind dit jaar tegen de vlakte gaat. In tegenstelling tot veel andere panden in gebouwen in de Hendrik Consciencestraat heeft dit gebouw geen erfgoedwaarde.

De grote ondergrondse parking van Proximus verdwijnt volledig. Op de site komt er een kantorencomplex van 3.600 m² en drie appartementsblokken met in totaal 70 flats. De flats variëren van éénkamer- tot driekamereenheden en ieder van de drie gebouwen zal een andere architectuurvorm hebben om het gevoel van kleinschaligheid te behouden. Er komen ook 180 parkeerplaatsen voor bewoners en bezoekers.

Eind 2021

In dit stadsproject zal ook plaats zijn voor groen. Er komt een groene doorsteek van de Consciencestraat naar de Sint-Amandstraat, die door iedereen gebruikt zak kunnen worden als wandelpad. Van de gelegenheid wordt ook gebruik gemaakt om ook het naastliggende Wortelstraatje wat op te frissen.

Afhankelijk van het tijdstip waarop de bouwvergunning wordt verleend en met de afbraak van de huidige gebouwen kan gestart worden, is het de bedoeling dat het volledige nieuwbouwproject tegen eind 2021 voltooid is.

(PS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier