Rouwstoet van Lichtervelde naar Brugge om oldtimers te redden

Jurgen Tanghe bij zijn Oldtimer, een BMW 316. © Foto Kurt
Redactie KW

Op zondag 14 april vindt er in Lichtervelde de samenkomst Red de Oldtimer plaats om, in tijden van klimaatbetogingen, op te komen voor de oldtimer. Ook in Oost-Vlaanderen, Antwerpen en Limburg vinden er op zaterdag 13 april dergelijke bijeenkomsten plaats. “Het moet een hoogdag worden voor de oldtimer”, aldus Jurgen Tanghe (54), die samen met Matthijs Moeyaert het evenement in Lichtervelde organiseert.

De oldtimerliefhebbers komen samen aan brasserie De Voerman in de Koolkampsstraat. Van daaruit vertrekt er een zogenaamde rouwstoet naar Brugge. “De rouwstoet zal gereden worden met zwarte lintjes aan de antennes of aan de spiegels”, vertelt Jurgen Tanghe, medeorganisator van de rouwstoet. “We roepen op om alles in rust te laten verlopen, want het moet een hoogdag worden voor de oldtimer.”

De organisatie laat alle auto’s toe die 25 jaar zijn of ouder. “Zo’n 210 mensen hebben al toegezegd dat ze zullen meerijden met hun oldtimer”, aldus Jurgen Tanghe. “Over heel Vlaanderen zullen er waarschijnlijk meer dan duizend oldtimers de baan opkomen.”

Milieu- of dagpas

De reden waarom Jurgen Tanghe Red de Oldtimer mee organiseert, is omdat hij als oldtimerliefhebber bezorgd is over de opkomst van de lage-emissiezones, de afgebakende gebieden waar men de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen (van onder andere wagens) wil verminderen. Zo mogen er in bepaalde delen van de stad Antwerpen geen oude dieselwagens meer rondrijden, tenzij je de zogenaamde jaarlijkse milieupas of dagpas betaalt. Ook Brussel heeft een lage-emissiezone en vanaf 2020 maakt Gent het lijstje met lage-emissiezones nog wat langer.

“Ik wil dat auto’s die ouder zijn dan dertig jaar een uitzondering kunnen krijgen en binnen mogen in de lage-emissiezones. Momenteel worden vooral de oldtimers en dieselwagens als de grote vervuiler van het klimaat gezien. Met Red de Oldtimer willen we net een signaal geven dat we slechts sporadisch onze oldtimer uit de garage halen.”

Meer dan een auto

Jurgen Tanghe vreest met de opkomst van de lage-emissiezones dat de oldtimer in gevaar is. “Als je als eigenaar van een oldtimer elk jaar moet betalen om die zones binnen te mogen, denk ik dat het houden van oldtimers voor veel mensen een onbetaalbare hobby zal worden. Momenteel merk ik dat nog niet omdat West-Vlaanderen nog geen dreiging kent, maar omdat elke Vlaamse gemeente voor zichzelf kan beslissen of het al dan niet een lage-emissiezone invoert, kan de situatie snel evolueren.”

Zelf is Jurgen Tanghe een fervente oldtimerliefhebber. “Ik hou van de charme van zo’n voertuig. Ik rijd met een BMW e30 uit 1988 en ik heb ook een recente wagen. Als ik moet kiezen, kies ik voor mijn oldtimer. Dat geeft een echt autogevoel. In het weekend rijd ik er soms mee en dan gaan mijn vrouw, zoon (20) en dochter (15) ook mee. Het is meer dan een auto. Het is een passie die veel voor mij betekent, net zoals het veel betekent voor de duizenden andere oldtimerliefhebbers”, besluit Jurgen Tanghe.

(Friese Landuyt)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier