Probleem van de langparkeerders in Deerlijk wordt in najaar aangepakt

Schepen van Mobiliteit Ann Accou met de parkeerschijf die vanaf het najaar zal moeten gebruikt worden in alle centrumstraten. © DRD
Redactie KW

De gemeente Deerlijk wil de blauwe zone invoeren in het centrum. Een ingreep die nodig is om de parkeerdruk te verlagen want nu is het vaak moeilijk om een plaatsje te vinden als je gaat winkelen.

“We willen het parkeerbeleid aanpakken in Deerlijk”, verduidelijkt schepen van Mobiliteit Ann Accou. “Daarom brachten we de huidige situatie in kaart via tellingen. Daaruit blijkt dat er in het centrum voldoende parkeerplaatsen zijn, maar dat bepaalde straten op piekmomenten vrijwel volledig volgeparkeerd staan en nabijgelegen parkings zo goed als leeg zijn. Om dat te vermijden, voeren we vanaf het najaar enkele maatregelen in.”

“Opgetogen dat er een doortastende beleidsbeslissing komt”

Het parkeerprobleem wil Deerlijk in eerste instantie aanpakken door gedragsverandering te stimuleren. “Bijvoorbeeld door fietsen of wandelen aan te moedigen en een duidelijk onderscheid te maken tussen lang- en kortparkeren”, haalt schepen Accou aan. “Het is de bedoeling om in de centrumstraten een blauwe zone in te voeren die geldig is van maandag tot en met zaterdag en van 9 tot 18 uur. In die blauwe zone kan je maximaal twee uren parkeren.”

Er zijn wel enkele uitzonderingen. “Zo moeten mindervaliden en mensen met een bewonerskaart die beperkingen van de blauwe zone niet volgen. Per woning kan je maximaal één bewonerskaart krijgen. We zullen ook 20 extra plaatsen voor kortparkeren, de zogenaamde Shop&Go-plaatsen, voorzien in de buurt van handelszaken waar je snel binnen en buiten moet zijn om iets te kopen, op te halen of af te zetten. Daar kan je maximaal een half uur blijven staan.”

Controle door privéfirma

“Heel concreet komt het erop neer dat we vier verschillende regimes onderscheiden. Ten eerste kunnen langparkeerders onbeperkt terecht op de parkings net buiten het centrum, zoals achter het gemeentehuis. Bewoners kunnen onbeperkt parkeren binnen de blauwe zone met een bewonerskaart. Binnen de blauwe zone kan je maximaal twee uren parkeren met een parkeerkaart. Ten slotte kan je op sensoren maximaal 30 minuten parkeren”, somt Ann Accou op. “Wij willen een privéfirma inschakelen om het naleven van de nieuwe parkeerregels op te volgen.”

“De gemeente heeft in het verleden inderdaad extra parkings aangelegd en er kwam zelfs een parkeerroute. Of dat dan niet heeft gewerkt? Toch wel, maar we ondervinden dat Koning Auto er nog altijd is en steeds meer bijkomt. Nu mag je overal parkeren zolang je wil maar daar gaan we iets aan doen.”

Het plan werd inmiddels voorgesteld aan de inwoners. “Er waren heel wat vragen, maar ik durf stellen dat het plan positief werd onthaald. Er kunnen nu opmerkingen en suggesties geformuleerd worden. Het plan zal daarna voorgelegd worden tijdens de gemeenteraad. Eenmaal het nieuwe parkeerbeleid ingevoerd is, zullen we het een jaar lang evalueren en bijsturen waar nodig.”

“Zo snel mogelijk”

De middenstandsorganisatie Unizo Deerlijk ijvert al geruime voor een aanpassing van het parkeerbeleid in het centrum in formuleerde enkele maanden geleden een gelijkaardig voorstel. “Het probleem van de langparkeerders in het centrum is ondertussen voldoende gekend”, stelde Unizo-voorzitter Yves Pynaert. “Deerlijk heeft een sterk en bedrijvig centrum met veel diensten, handelszaken en openbare instanties. Dat is positief maar weegt natuurlijk op de parkeerrotatie. Regelmatig rijden potentiële klanten door omdat er geen parkeerplaats vrij is. Het huidige systeem is compleet achterhaald, legt te veel druk op de parkeerplaatsen en zorgt voor te weinig rotatie. Een aangepast parkeerbeleid is noodzakelijk als we niet in een negatieve spiraal willen terechtkomen. Liefst zo snel mogelijk.”

Vanuit Unizo zelf werd al een oplossing geformuleerd naar het gemeentebestuur toe: rotatie creëren door kortparkeren aan te moedigen door de combinatie van blauwe zone en Shop&Go-zones. “We zijn opgetogen dat er een doortastende kernversterkende beleidsbeslissing komt. Het centrum blijft gebukt gaan onder een versmachtend parkeerprobleem en dat wordt nu concreet aangepakt”, rondt Yves Pynaert af. (DRD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier