Piloot Karel Kinable: “Vooral tevreden als je iemand levend terugvond”

Karel Kinable vloog 21 jaar met de Seaking. © EDK
Hannes Hosten

Karel Kinable (48) was 25 jaar piloot op de Luchtmachtbasis Koksijde, eerst van de Seaking en de laatste vier jaar van de NH90. Begin dit jaar ging hij met pensioen. “Het gaf vooral voldoening als je iemand levend kon terugvinden in het water”, blikt hij terug.

“Ik wist als kind al dat ik piloot wou worden”, vertelt Karel, die uit Wenduine afkomstig is, maar in Oostduinkerke woont. “Ik liep school in Zeebrugge en was een jaar of 16 ten tijde van de ramp met de Herald of Free Enterprise. De sportzaal van onze school werd gebruikt als lijkenhuisje. In de haven zagen we ook regelmatig scheepswrakken na reddingsoperaties. Dat alles maakte me warm om later zelf met reddingshelikopters te vliegen.”

The Muppet show

“Het 40ste Smaldeel behoorde vroeger tot de Luchtmacht, vandaag tot de Luchtcomponent van Defensie. Daarom moest ik toen nog eerst een opleiding tot gevechtspiloot volgen. Dat was de enige manier om op de Seaking te geraken. Na mijn opleiding mocht het gerust eerst een paar jaar F16 zijn, maar ik was blij dat ik meteen een keuze mocht maken en naar de Seaking kon”, vertelt Karel, ook wel Fozzy genoemd vanwege zijn talent als imitator van het gelijknamige Muppet Show-personage.

Grote rampen

“In mijn loopbaan bij het 40ste Smaldeel vloog ik 3.766 uren, deed ik 277 scrambles of reddingsoperaties en kon 131 mensen evacueren. Dat was voor 80 tot 90 procent op zee, maar voor zwaar verbrande mensen ook op land. De nieuwjaarsbrand in Volendam, de gasramp in Gellingen, de aanslagen in Brussel en Zaventem… Vooral die grote rampen blijven bij”, vindt Karel Kinable.

“Maar het meeste voldoening heb je van scrambles waarbij je niet enkel ambulancedienst bent, maar ook zelf op zoek moet gaan en resultaat boekt. Iemand levend terugvinden in het water is echt niet makkelijk. Je zit op het scherm te turen, maar een mensenhoofd is echt heel klein. Het is echt een prestatie als je zo iemand kan vinden.”

Legendarisch

“De bekendheid bij het grote publiek komt zeker door de serie Windkracht 10. De opnames van de serie maakte ik van dichtbij mee. Ik zie producent Erwin Provoost (uit Koksijde afkomstig, red.) nog toekomen. Het was voor ons eens iets anders, maar niet alles was leuk. We moesten altijd maar zaken opnieuw doen. Ze hadden ons altijd nodig tot de laatste druppel kerosine. (lacht) Maar het was natuurlijk een enorme promocampagne voor ons.”

Pensioen

“Of de NH90 ook zo legendarisch wordt? Goeie vraag. De Seaking had natuurlijk zijn opvallende kleuren mee. De NH90 is een grijze helikopter. Het is jammer dat de Seaking verdwijnt, maar aan alles komt een einde hé. Zelf heb ik na mijn pensioen een eigen vennootschap opgericht. Maar ik blijf met helikopters bezig. Ik geef nog les in de vluchtsimulator en volg een opleiding om als vluchtinstructeur te kunnen werken. En ik loop nog graag eens langs bij mijn vroegere collega’s van het 40ste.”