Paaltjes en slagbomen aan overweg blijven sneuvelen in Vichte

Youri Devlaminck zag al veel paaltjes en borden sneuvelen aan de overweg. © XC
Redactie KW

Al jaren rijden binnen- en buitenlandse chauffeurs zich vast op de overweg aan het station in Vichte op de Beukenhofstraat. Ze moeten met hun logge tientonner een klein straatje zien op te draaien om te kunnen leveren of laden. Daarbij worden vaak paaltjes en slagbomen stuk gereden.

Op woensdagavond 12 december was het weer zover: een Letse chauffeur bleef met zijn vrachtwagen haperen midden in de avondspits. Hij moest bij brouwerij Verhaeghe zijn en kon niet in één keer inrijden. De trein meldde zijn aankomst door het sluiten van de overweg, de vrachtwagen reed weg en bleef haperen aan een slagboom. Infrabel was snel ter plaatse om de slagboom te repareren. Toen de politie arriveerde om de verkeerschaos op te lossen, was er volgens ooggetuigen geen spoor meer van de bestuurder en diens vrachtwagen te bespeuren. Het zijn een van de vele verhalen die Youri Devlaminck verzameld heeft sinds 2012. “In dat jaar breidde Brouwerij Verhaeghe uit met een nieuw depot aan het Sint-Dierikserf in Vichte. Een woonwijk en dus geen industriepark, die is helemaal niet gemaakt voor vrachtwagens. De gemeente heeft paaltjes en borden geplaatst, die worden dan ook op regelmatige basis platgewalst door die vrachtwagens”, zegt Youri Devlaminck (42) uit Vichte.

Complex

Schepen van Verkeer, Rik Colman kent het probleem. “Het is inderdaad een complex probleem. Het klopt dat toen brouwerij Verhaeghe wou uitbreiden de provincie op protest stuitte van buren. De provincie heeft toen een besluit opgemaakt dat de brouwerij opdroeg om het verkeer te laten oprijden via de poort en te laten uitrijden via het Sint-Dierikserf”, legt de schepen uit. Daarop stelde de brouwerij een verkeersdeskundige van een studiebureau aan. Die kon aantonen dat het niet mogelijk was voor vrachtwagens om op te rijden via de poort. Ondertussen is diezelfde poort geklasseerd als historisch waardevol, samen met een deel van de brouwerij. Die kan dus niet meer verbreed worden. Naar aanleiding van de resultaten van de deskundige draaide de provincie zijn besluit weer terug.

De paaltjes worden vaak afgereden aan de overweg.
De paaltjes worden vaak afgereden aan de overweg.© XC

Treinongeval

“Hoe je zo’n probleem oplost, dat week ik niet“, geeft de schepen in alle eerlijkheid toe. “De gemeente heeft paaltjes geplaatst om de huizen van de buren niet te schenden en die paaltjes hebben al hun dienst bewezen. Meerder malen zelfs, jammer van de paaltjes. Een oplossing zou zijn om de straat te verbreden. Maar daarvoor moet je onteigenen. Het grootste probleem is wanneer een vrachtwagen van Zwevegem komt. Als die vastzit in de spits en een trein aankomt, dan geraakt die vrachtwagen niet meer weg. Met het gevaar op een treinongeval. Dus stelden we voor om de signalisatie verder te zetten, zodat de spoorweg sneller vrijkomt en vrachtwagen alsnog kunnen indraaien”, legt Colman uit. Ook Infrabel droeg zijn steentje bij door de aankondigingstijd van de trein te verlengen. De bel en de rode lichten treden dus eerder in werking.

Een recente mogelijke oplossing is het opkopen van Café La Gare, het café aan het station dat al jaren te koop staat.

De brouwerij zou geïnteresseerd zijn, maar daar kregen we voorlopig geen bevestiging van. (XC)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier