Ook Oostende strijdt mee tegen voedselverspilling

Redactie KW

Met de lancering van de Oostendse tak van ‘Too Good To Go’, een smartphone app tegen voedselverspilling, kun je vanaf nu ook hier onverkochte maaltijden, etenswaren en andere producten redden van de vuilbak. Met Too Good To Go wordt het mogelijk om op meer dan twintig adressen in de stad aan sterk verminderde prijzen heerlijke maaltijden en voedselitems af te halen.

Too Good To Go komt overgewaaid uit Denemarken waar het werd opgericht in 2015 met de bedoeling om voedselverspilling tegen te gaan. De beweging breidde zich algauw uit over de rest van Europa met als voorlopig resultaat 5 miljoen geredde maaltijden wereldwijd. De eerste Belgische afdeling kwam er vijf maanden geleden in Gent, nu is dus Oostende aan de beurt, na Kortrijk, Brugge en Roeselare de vierde West-Vlaamse stad.

“Vanaf nu kunnen onze klanten ook aan de kust overschotten redden, bij zowel lokale handelaars als bij grote spelers”, aldus sociaal ondernemer Jonas Malisse, die het concept naar België bracht. “Ik vond het dringend tijd om mee te werken om het meest gênante probleem ter wereld aan te pakken. Immers, niet minder dan een derde van het voedsel dat we wereldwijd produceren belandt in de vuilnisbak. Onze missie is om dat tot een minimum te beperken. En dat lukt steeds beter. In België werken we nu al samen met bijna 500 partners en slaagden we erin om 25.000 verloren maaltijden te verspreiden.”

“Specifiek voor Oostende werken we een week na de opstart al samen met 25 partners, en werden de eerste maaltijden ondertussen gered. Uiteindelijk mikken natuurlijk we op zoveel mogelijk deelnemende handelaars, maar een 50- tot 100-tal zou zeker al een succes zijn. Oostende is ook het eindpunt niet aan de kust. Op termijn willen we ook in andere kuststeden zoals Nieuwpoort een lokale afdeling oprichten, net al in andere steden in West-Vlaanderen. Overal waar eten gemaakt worden, kunnen wij van nut zijn!”

Gevarieerd aanbod

De app werkt simpel. Na een korte registratie kun je bekijken welke handelaars vandaag overschotten aanbieden. Je bestelling kan je binnen een bepaalde tijdspanne ophalen, zoals aangegeven op de app. Je kan met de app ook meteen betalen. Wát je precies krijgt, hangt af van wat er die dag over is. Wij vroegen aan enkele deelnemende handelaars wat er de laatste dagen allemaal over de toonbank ging.

Bij Mordan in de Christinastraat voorlopig weinig respons. “Wij hebben nog geen enkele bestelling binnen gekregen”, zegt Dominique Wathelet. “We voorzien in onze pakketten even goed voedingsproducten die nog heel beperkt houdbaar zijn of waarvan de verpakking beschadigd is, als verse producten, bijvoorbeeld uit onze slagerij.” Ook bij Gilles’ Coffee & Grill nog geen verkopen. “Mijn zoon, die zich met de app bezighoudt, is bijna terug uit vakantie”, aldus kok Glenn Decaesstecker. “Ik voorzie vooral op zaterdagavond pakketten met meestal niet bereidde producten uit de keuken: vlees, vis, mosselen… Aangezien we op zondag en maandag gesloten zijn, verdwijnen die overschotten anders allemaal in de vuilnisbak.”

Eerste bestellingen

Bij Baristas No75 kregen ze deze week wel al hun eerste bestelling binnen. “Helaas hadden we die dag geen restjes, dus we hebben die bestelling moeten annuleren”, bekent Martine Vandekinderen. “We willen dan ook een kwalitatief pakket aanbieden met altijd flink wat zoetigheden zoals brownies, taart of appelcake.” Het grootste succes voorlopig bij Flavors, dat elke dag twee, drie bestellingen verzorgt. “Bij ons krijg je een broodje met bijvoorbeeld ham en kaas”, zegt zaakvoerster Saadet Kaya. “Maar dat kan even goed een slaatje zijn van een recent gemaakte verkeerde bestelling. En we voorzien ook altijd een dessertje zoals broodpudding.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier