Onrust in de Moraviëstraat in Wevelgem

De inwoners van de Moraviëstraat zijn meer dan bezorgd dat hun straat een nieuwe ontsluitingsweg wordt voor Wevelgem-Zuid. © SLW
Redactie KW

De buren van de Moraviëstraat in Wevelgem zijn ongerust. Hun straat is een oase van rust midden een groene buffer, dat staat ook zo beschreven in het gewestelijk RUP. Nu zijn er plannen om daar een ontsluitingsweg te maken voor het verkeer dat komt van de industriezone Wevelgem-Zuid. Weg met de rust en dat zorgt vanzelfsprekend voor beroering.

De Moraviëstraat ligt in het uiterste zuidoosten van Wevelgem. Grenzend aan de Leievallei en het natuurgebied Kruiskouter in Kortrijk is het een verademing tussen de drukke N8 in het noorden en het industriecentrum Wevelgem-Zuid in het oosten. En daar wringt het schoentje. Alle verkeer moet het industrieterrein op- en afrijden langs dezelfde weg: de Vlamingstraat. Dat zorgt voor heel wat fileleed in die straat en op de N8.

Het gemeentebestuur stelde daarom drie jaar terug een plan voor waarbij de Moraviëstraat als lokale ontsluitingsweg zou opgenomen worden in het industriegebied.

Hulpdiensten

“Dat kan niet”, reageert woordvoerder Rik Gheysens van de werkgroep Moraviëstraat. “In het GRUP (gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan) behoort deze straat gedeeltelijk tot het buffergebied omdat de Vlaamse regering de straat en het natuurgebied zoveel mogelijk wilde afschermen van de bedrijfsactiviteiten op het industrieterrein.”

De straat is wel toegankelijk voor hulpdiensten die snel het bedrijventerrein op- en af moesten rijden. In het GRUP staat verder dat de ontsluiting van het bedrijventerrein moet gebeuren via interne wegen.

“Het bedrijventerrein werd groter, dagelijks gaan er meer dan 1.000 mensen werken, maar de voorzieningen voor het extra verkeer kwamen er niet. De gemeente heeft hier zware fouten gemaakt, waarvoor de inwoners van de Moraviëstraat nu opdraaien”, aldus Rik Gheysens.

Extra file

De verkeersoverlast zorgde er inderdaad voor dat oplossingen werden gezocht. In het verfoeide plan kunnen personenwagens via de Moraviëstraat het industrieterrein verlaten. “Vooreerst is dit geen oplossing voor het fileprobleem”, vult Sandrine Pattyn van de werkgroep aan. “Sowieso blijven de auto’s aanschuiven om de N8 op te rijden, er komt gewoon een extra file bij in onze straat. Het gebied zal niet langer een stiltegebied zijn, de luchtkwaliteit zal afnemen en de straat wordt minder toegankelijk voor fietsers en voetgangers. Bovendien moet de weg verbreed worden, zo verdwijnt opnieuw 500 vierkante meter natuurgebied. Maar bovenal zou het de taak van de hulpdiensten ernstig bemoeilijken. Dit plan gaat regelrecht in tegen de bepalingen van het GRUP dat nog steeds van kracht is.”

Onrust in de Moraviëstraat in Wevelgem
© SLW

Wat ziet de werkgroep dan wel als een oplossing voor het drukke verkeer op het industrieterrein? Voor hen is het duidelijk, oplossingen moeten gezocht worden binnen het bedrijventerrein zelf en niet bij de Moraviëstraat die niets met het industriegebied Wevelgem-Zuid te maken heeft. “Er zijn verschillende mogelijkheden”, somt Sandrine Pattyn op. “Een carpoolparking, een shuttledienst, fietspunten aan stations en bushaltes, waterbussen, een bushalte verderop het bedrijventerrein, een tweede ontsluitingsweg binnen het terrein…”

De bewoners zijn ongerust. Ze maakten hun grieven over aan burgemeester Seynhaeve (CD&V) en vroegen om een gesprek. “Dat is er tot nu toe niet gekomen”, betreurt Conrad Everaerdt. “We hebben een aantal data voorgesteld, zonder succes. Heel recent werd de buurt op de hoogte gebracht dat een overleg wordt opgeschoven tot na de verkiezingen.”

(SLW)

Burgemeester Seynhaeve: “Vlaamse gewest heeft de sleutel”

Burgemeester Seynhaeve geeft doe dat er momenteel geen mogelijkheid is om van de Moraviëstraat een nieuwe ontsluitingsweg te maken. “Het GRUP laat dat niet toe, bovendien begint de revitalisering van het bedrijvencentrum ten vroegste binnen twee jaar.” Volgens de burgemeester hebben zowel de toekomstige revitalisering als de intentie van het Vlaamse Gewest om de N8 opnieuw aan te leggen, ertoe geleid dat de Moraviëstraat als alternatief voor de Vlamingstraat – weliswaar in één richting en voor personenwagens – in aanmerking kwam.

Jaren zeventig

“Bedrijjvencentrum Wevelgem-Zuid werd ingericht in de jaren zeventig, met één inrijpoort”, zegt burgemeester Seynhaeve. Een compleet achterhaalde toestand als je weet dat alleen al in Alpro 600 mensen werken. Er werden andere oplossingen gezocht, zoals een weg via de Leie, maar die bleken allemaal niet realiseerbaar. Het Vlaamse gewest heeft de sleutel in handen, er moet hen gevraagd worden om de voorwaarden van dat RUP te veranderen. Zolang de Vlaamse overheid dat niet wenselijk vindt, verandert er niets. Ik begrijp volkomen de bezorgdheid van de buurtbewoners. We kunnen echter niet rond het feit dat het verkeer op en naar het bedrijventerrein vaak muurvast zit. Mobiliteit is ook hier een grote uitdaging.”

Burgemeester Seynhaeve bevestigt dat het moeilijk was om op korte termijn met alle betrokken partijen – ook het AWV is betrokken partij met de N8 in de buurt – samen te zitten. “Wij hebben de buurt in september 2015 geïnformeerd van de plannen en in wezen is er in die drie jaar niets gewijzigd. Maar we nemen zeker weer contact op met de buurtbewoners in de nabije toekomst, het is trouwens een volgend bestuur dat met de eventuele uitvoering van de plannen belast zal zijn.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier