Nieuwe parkeerregeling in Deerlijk: “Groen licht voor de fietsstraten”

Schepen van Mobiliteit Ann Accou is positief over de nieuwe verkeersregeling. © DRD
Redactie KW

De nieuwe parkeerregeling in het centrum is vijf weken jong. “De eerste reacties van de burgers en de winkeliers zijn positief,” stelt schepen van Mobiliteit Ann Accou. “Na een positieve evaluatie hebben we ook beslist om de fietsstraten definitief te maken.”

Het centrum van Deerlijk onderging de jongste maanden enkele ingrijpende wijzigingen op het vlak van mobiliteit. “Om de bestaande parkeerinfrastructuur optimaal te benutten en de juiste auto op de juiste plaats te krijgen, zijn we vanaf 15 november gestart met een parkeerduurbeperking in enkele straten en parkings in het centrum van Deerlijk”, verduidelijkt schepen Ann Accou. “Er kwamen blauwe zones en ook 24 parkeerplaatsen waar je maximaal 30 minuten mag parkeren.”

Duim omhoog

“In de blauwe zones geldt van maandag tot en met zaterdag tussen 9 en 18 uur een maximum parkeerduur van 2 uren. Je moet een parkeerschijf gebruiken en je mag ze niet verzetten voordat het voertuig de parkeerplaats verlaten heeft. In de zones voor kortparkeren geldt van maandag tot en met zaterdag (dus niet op zon- en feestdagen) tussen 9 en 18 uur een maximum parkeerduur van 30 minuten. We duiden deze zones aan met verkeersborden en een groene grondmarkering. Een sensor registreert de parkeerduur. Hier moet men geen parkeerschijf plaatsen.”

“Op de andere plaatsen is er geen tijdsbeperking. Een parkeerbedrijf voert controles uit in de blauwe zones en de zones voor kortparkeren. Als je de parkeerduurbeperking niet naleeft, kan je een boete van 25 euro krijgen. In een eerste fase gold een gedoogbeleid. Er werden flyers bezorgd met een duim naar omhoog of een duim naar beneden. Maar dit gedoogbeleid is ondertussen niet meer geldig… De politie blijft verantwoordelijk voor controles op foutparkeren, zoals parkeren voor een garagepoort, op het trottoir of op het zebrapad.”

Fietsstraten

“We zijn ondertussen ruim een maand na de invoering van de beperkte parkeerduur. Zowel bij de inwoners als bij de handelaars en winkeliers horen we heel wat positieve reacties. Er kan eindelijk weer geparkeerd worden in het centrum… Het is nog te vroeg om een definitief oordeel te vellen… We verzamelen alle bedenkingen, verzuchtingen en tips en die worden meegenomen tijdens een eerste grote evaluatie in februari.”

Na een positieve evaluatie heeft het gemeentebestuur beslist om de fietsstraten definitief te maken. Het gaat om de Hoogstraat (Waregemstraat tot aan Neunkirchenplein), de Schoolstraat, de Harelbekestraat (vanaf de Commandant Edmond Ameyestraat), de Schoolstraat, De Vichtesteenweg (tot over het kruispunt met de Sint-Rochusstraat), de Commandant Edmond Ameyestraat, het Kerkplein, de Nieuwstraat en de Sint-Amandusstraat (tot aan de Guido Gezellelaan).

“In deze centrumstraten moeten gemotoriseerde voertuigen verplicht achter de fietsers blijven,” verduidelijkt Ann Accou. “Ze mogen ook niet sneller dan 30 km per uur rijden. In eenrichtingsstraten mogen fietsers die met de rijrichting meerijden, de volledige rijbaan innemen. De straten zijn te herkennen aan officiële verkeersborden bij begin en einde, markeringen, banners en slingers, affiches en creatieve fietswielen, ontworpen door de schoolgaande jeugd van Deerlijk. De fietsers zijn zichtbaarder in het straatbeeld en het is ook veiliger voor hen.” (DRD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier