Meli lanceert 100 procent Belgische honing

CEO van Meli Koen Steurbaut (links), samen met imkers Herman Torfs en Jef Torfs (rechts) © SM
Redactie KW

Het Veurnse bedrijf Meli gaat in zee met Imker Torfs uit Limburg, de grootste imkerij van het land. Samen maken ze een honing die voor 100 procent van Belgische makelij is. Koen Steurbaut, de ceo van Meli, vindt de samenwerking voor de hand liggend. “Dit helpt ons om op een duurzame manier te groeien.”

Honderd procent Belgische honing, het past binnen de strategie van Meli om zijn ecologische voetafdruk te verkleinen. “We hebben minder transport nodig bij de productie en zo vermindert onze uitstoot”, legt ceo Koen Steurbaut uit. “We werken momenteel ook aan een eigen waterzuiveringssysteem en het dak van ons bedrijfsgebouw ligt al vol zonnepanelen. We willen met Meli blijven groeien, maar wel op een duurzame manier.” Samenwerken met kleine hobbyimkers is evenwel niet mogelijk voor het grootste honingverwerkend bedrijf van de Benelux. “We hebben nu eenmaal voldoende volume nodig. Meli verwerkt 11 miljoen kilo honing per jaar. Het is logisch dat iemand met twee bijenkasten niet bij ons terecht kan.”

Samenwerken met lokale imkers heeft voor Meli verschillende voordelen. “In feite hebben we meer dan 16 miljard medewerkers”, zegt de Meli-ceo. “Alles in onze business begint met de gezondheid van de bijenpopulatie. Zonder bijen geen honing. Daarom willen we de vinger aan de pols houden van de imkerij. Als bijen te maken krijgen met uitdagingen zoals de varroamijt of de opkomst van de Aziatische hoornaar, dan moeten wij dat weten. Zo kunnen we eventueel ook ons steentje bijdragen om het welzijn van onze bijen te verbeteren.”

Voor hetzelfde geld

Koen Steurbaut leerde Imkerij Torfs kennen via het Eén-programma Voor Hetzelfde Geld. “Daarin werd het verschil in kwaliteit belicht tussen imkerhoning en honing geproduceerd op grote schaal. Bovendien vond ik Herman Torfs verfrissend eerlijk overkomen. Ik nam contact met hem op en zo is de bal aan het rollen gegaan.”

Jef Torfs, zoon van Herman, is alvast lovend over de samenwerking. “Meli is net zoals wij een familiebedrijf. Er zijn dus geen buitenlandse investeerders die opeens rare bokkensprongen kunnen maken. Bovendien hebben we van Koen onmiddellijk een fair prijsvoorstel gekregen. Dat bewees meteen zijn respect voor onze ambacht.” Door de samenwerking moet Torfs zich minder bezig houden met het commerciële luik van imkeren. “Een goede zaak”, vindt Jef. “Zowel mijn vader als ikzelf zijn liever bezig met het welzijn onze bijenvolken. Meli neemt een deel van onze verkoop uit handen en dat is positief.”

Wij meer dan 16 miljard medewerkers

Vader Herman werkt nog parttime als dierenverzorger in de zoo van Planckendael, maar zijn zoon Jef zal binnenkort fulltime voor de bijen zorgen. “Ik ben in feite gedoemd om levenslang imker te blijven“, lacht Jef. “Ik ben allergisch voor bijensteken. Als kind was dat enorm lastig. Ondertussen ben ik al zoveel keer gestoken dat ik immuun geworden ben voor bijengif. Mocht ik stoppen met imkeren, komt mijn allergie sowieso terug.” Die kans is erg klein want Jef geeft binnenkort dus zijn job op om voltijds in het familiebedrijf te stappen. Ook Gerda, de vrouw van Herman, helpt mee in het bedrijf. “Imkerij zit bij ons ingebakken in de genen”, weet Herman. “Mijn overgrootvader was al gepassioneerd door zijn bijen en ook mijn grootvader had enkele korven als liefhebberij. Ikzelf ben 44 jaar geleden begonnen met een korf.”

Reputatie

De honing die door Imkerij Torfs geleverd wordt, ondergaat dezelfde analyses en kwaliteitscontroles als de honing uit andere landen. “We zijn een voedingsbedrijf, dus we worden sterk gecontroleerd“, zegt Koen Steurbaut. “De reputatie van Meli hangt af van die controles. Honing is een natuurproduct en dus mag er niets aan toegevoegd worden. Ook geen suiker, zoals zo vaak beweerd wordt. Een geavanceerd toestel bepaalt bovendien de afkomst en samenstelling van de honing. Franse honing als Belgische verkopen is dus gewoon onmogelijk.”

Ondertussen telt imkerij Torfs 1.700 bijenvolken in evenveel korven. In een korf bevinden zich ‘s zomers tot wel 50.000 bijen. Zo’n 1.000 bijenvolken produceren honing, de rest doet aan bestuiving. “Afhankelijk van het tijdstip van het jaar en afhankelijk van waar onze ‘reizende’ bijen staan, kunnen we zo onder meer lindenhoning, koolzaadhoning, balsemienhoning of acaciahoning aanbieden”, zegt Jef Torfs. Voor de Belgische honing van Meli werd gekozen voor bloemenhoning. “We merkten bij consumenten alvast steeds meer vraag naar een 100 procent Belgische product”, zegt Koen Steurbaut. “Daarom overwegen we in de toekomst het gamma Belgische honing nog verder uit te breiden.”

(Saskia Meysman)

Familiebedrijf Meli…

Verwerkt zo’n 11 miljoen kilo honing per jaar

Haalde de laatste 10 jaar een gemiddelde jaarlijkse omzetstijging van 10%

Draaide in 2017 een omzet van 49 miljoen euro

Is voor 100% een familiebedrijf

Heeft een bedrijfsgebouw in Veurne van 1,8 hectare. De voorgevel is meer dan 200 meter lang.

Verdeelt zijn honing in meer dan 50 landen

Telt 56 medewerkers in de fabriek

Heeft 16 miljard werkbijen ‘in dienst’ uit 20 verschillende landen

Heeft 1750 zonnepanelenpark op het dak van het bedrijfsgebouw

Viert in 2025 haar 100-jarige bestaan