Lieven Lannoo van Waregem Draaft: “Nieuwe stallen op 1 mei niet haalbaar”

Lieven Lannoo bij de aan te leggen veiligheidsstrook aan de binnenkant van de drafpiste. (Foto HDV)
Redactie KW

De Waregemse hippodroom opent op 1 mei haar poorten voor 17 wedstrijddagen, tot begin september. Een race op de piste én tegen de klok, want vzw Waregem Draaft moet nog heel wat werken laten uitvoeren. “Behalve de stallingen zal alles afgewerkt zijn”, beweert Lieven Lannoo, voorzitter van die organiserende vzw.

Galoprennen zijn geen primeur op West-Vlaamse bodem. Die eer is weggelegd voor Oostende. Lieven Lannoo maakt zich tijdens ons gesprek meermaals sterk dat de vzw zich niet zal vergalopperen bij de eerste organisatie van galoprennen op de Gaverbeekhippodroom en benadrukt dat hij net hulp krijgt vanuit die kusthoek.

Voor het eerst zullen er op de hippodroom in Waregem, los van Waregem Koerse, 4 galoprendagen plaatsvinden. Dat is een hele aanpassing. Zijn jullie daar als jonge organisatie klaar voor?

“Ja. We spreken eigenlijk al 20 à 30 jaar over die galoprennen in Waregem. Maar het bleef tot nu bij woorden. We hebben de koe bij de horens gevat en zijn aan de slag gegaan. Zo hebben we succesvol een petitie georganiseerd op de hippodroom van Bergen en hebben we de belangrijkste personen uit de Belgische galopwereld samen aan tafel gezet. Concreet vertaalde zich dat in de oprichting van Waregem Galop, dat opgenomen is in Waregem Draaft. Waregem Galop zal instaan voor de organisatie en financiering van de galoprennen.”

Maar dat brengt toch naast het financiële aspect, toch heel wat aanpassingen aan de infrastructuur met zich mee?

“Inderdaad. Eerst moest de vermaarde Bloso-bocht heraangelegd én opnieuw ingezaaid worden. Dat is intussen gebeurd. We hopen dat de weergoden ons gunstig gezind zijn en dat het gras voldoende kan groeien. We mogen de startboxen gebruiken van Oostende. Maar daar stopt het niet: Drie zware hagen verdwijnen en drie nieuwe, mobiele, komen in de plaats. Daags voor de eerste galopmeeting simuleren we een echte race met jockeys. Op basis van die simulatie zullen we nog een afsluiting rond de piste plaatsen voor de eerste galopdag van 6 mei. De veiligheid van paard en ruiter gaan boven alles.”

“Met de hulp van de Franse federatie willen we de prijzenpot verhogen”

Ook voor de draf staan nog heel wat werken op het programma. De verbreding van de piste bijvoorbeeld. Concreet: de aanleg van een veiligheidsstrook voor uitgesloten, galopperende paarden. Anders doet de Franse Federatie niet mee als sponsor. Dat mogen jullie niet mislopen?

“De aanleg hiervan liep vertraging op door verschillende procedures en door de weersomstandigheden, maar de voorbereidende werken zijn vorige week eindelijk gestart. Sportinfrabouw, een bedrijf gespecialiseerd in Sportbouw, zal hiervoor instaan. De timing zal nipt worden, maar ze hebben ons verzekerd dat die uitwijkstrook afgewerkt zal zijn voor dinsdag 1 mei. Want we willen inderdaad met de Franse federatie in zee kunnen gaan. Dankzij hen kunnen we de prijzenpot voor enkele rennen verhogen. Dit is belangrijk voor onze verdere uitbouw.”

Nog een heikel punt: nieuwe stallingen voor de paarden, want de oude werden afgebroken door de komst van de nieuwe tribune.

“Hiervoor heeft stad Waregem zich geëngageerd, ik wil hen hiervoor bedanken. Eerlijk: 1 mei is niet haalbaar. Daarvoor is de timing te krap. Een startdatum kan ik nog niet geven. Deze nieuwe stallen zullen zich op archeologisch grondgebied bevinden aan site De Raedt. Daarvoor moet gefundeerd onderzoek gebeuren en dat is aan de gang. Het gaat over de bouw van 88 paardenstallen en twee stallen met secretariaat voor dopingcontroles.”

Wat dus wel betekent dat trainers opnieuw naar Sport Vlaanderen Waregem, het vroegere Bloso, moeten uitwijken. Dat werd vorig jaar ingeroepen als noodmaatregel, die nu toch al even duurt.

“Op koersdagen is de hippodroom toegankelijk voor paardencamions en camionettes. Dan kan dus op die faciliteiten een beroep gedaan worden. Op niet-koersdagen moeten we inderdaad nog uitwijken, maar daar vraag ik nog wat geduld. Op 10 april is bekend wie de stallen mag zetten via een aanbesteding. Dan kan het snel gaan. Eens de stallen er staan, kan Sport Vlaanderen Waregem ook onze faciliteiten gebruiken voor hun evenementen als ze dat willen.”

Conclusie: de galop- en drafpaarden zullen kunnen zweten op een vernieuwde piste, op de paardenstallen is het nog even wachten?

“Inderdaad. We kunnen terugblikken op een geslaagd seizoen en intussen twee jaar drafrennen onder organisatie van Waregem Draaft. We willen in 2018 nog beter doen, mét galoprennen.” (CTK)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier