Leopold Debruynestraat blijft wachten op beloofde fietsstraat

Nicky Herssens bij de wel erg kleine leveringspoort van Aldi waar vrachtwagens dagelijks komen leveren. © EV
Redactie KW

Zwaar vrachtverkeer en schoolomgevingen rijmen niet. Zeker niet als die 44-tonners zich vooral laten zien aan de ingang van een school, precies tijdens de uren waarop de leerlingen arriveren of vertrekken. “Het stadsbestuur kondigde reeds aan dat de Leopold Debruynestraat in Sint-Kruis een fietsstraat zou worden, maar er werd echter nog geen enkele stap in die richting gezet”, hekelt Nicky Herssens, buurtbewoner en kandidaat voor Open VLD.

Nicky Herssens woont op het kruispunt van de Leopold Debruynestraat en de Prins Leopoldstraat in Sint-Kruis. Hij ziet dagelijks vanop de eerste rij de gevaarlijke situatie die tweemaal daags plaatsvindt in zijn straat. “In de Leopold Debruynestraat bevindt zich de ingang van het magazijn van winkelketen Aldi, waarlangs alle leveringen gebeuren. De poort van hun magazijn ligt net tegenover de ingang van school De Tandem“, vertelt Nicky, die buschauffeur is bij De Lijn en dus zelf ook wat ervaring heeft met zwaar verkeer. “Iedere ochtend arriveert een zware vrachtwagen van Aldi zelf tussen 8 en 8.30 uur ‘s morgens. Even daarna komt nog een vrachtwagen van Transwest toe, die moet wachten tot zijn collega weer is vertrokken, vooraleer hij zijn lading kan lossen.” In de Leopold Debruynestraat mag langs twee zijden van de straat worden geparkeerd, waardoor de ruimte die overblijft voor de fietsers erg beperkt is.

Sluipverkeer

“Het is al nauw als de vrachtwagens stilstaan, laat staan dat ze achteruitrijden of manoeuvreren tussen de fietsers.” De situatie wordt meteen duidelijk als er twee personenwagens elkaar willen kruisen. Dat gebeurt met het nodige voor- en achteruitgerij tussen de geparkeerde auto’s. “Stel je nu eens voor dat hier ook nog wat kinderen fietsen én ondertussen ook een vrachtwagen voorbij moet.” Ook buurtbewoner Mark Bouwheer, die samen met zijn partner Astrid en vier kinderen in de straat woont, hoopt dat er snel een oplossing komt voor het probleem. “Dit zware vrachtverkeer hoort hier niet thuis”, zegt hij. “Ze creëren een erg gevaarlijke situatie voor de kinderen en het sluipverkeer maakt alles nog drukker. ‘s Morgens staat de Maalse Steenweg in file, net zoals de Moerkerksesteenweg. Onze straat ligt mooi in het midden, waardoor wij de ideale sluipweg vormen. Leerlingen te voet en per fiets, bewoners, vrachtwagens en sluipverkeer moeten allemaal op hetzelfde moment in deze straat rijden, dat vind ik onverantwoord.”

“Ik hoop dat er snel actie komt en deze straat eindelijk rust en veiligheid krijgt”

Dagelijks tot aan de ingang van het magazijn geraken, is ook voor de bestuurders van de vrachtwagens geen pretje. “Op het kruispunt werden paaltjes gezet om te vermijden dat ze tijdens het nemen van hun bocht over het voetpad rijden of de gevels raken“, zegt Herssens. “Daardoor werd die bocht niet alleen een nog zwaardere beproeving voor de vrachtwagenchauffeurs – die middenin de ochtendspits het verkeer op het drukke kruispunt nog meer ophouden door hun manoeuvres – maar worden die paaltjes en het voetpad bovendien geregeld kapot gereden. Doordat ze hun bocht zo moeilijk kunnen nemen, werden ook al wagens van buurtbewoners serieus beschadigd”, zegt Nicky, wiens gevel ook al meerdere malen werd gekust door vrachtwagenbumpers.

Tonnagebeperking

Het probleem werd door Nicky Herssens en de directie van de school via Open VLD in november al aangekaart bij het stadsbestuur en daar werd redelijk snel een formeel antwoord geboden op hun vraag: “In het kader van een veilige schoolomgeving werd in het college van burgemeester en schepenen van 27 oktober 2017 beslist om de Leopold Debruynestraat in te richten als fietsstraat en een tonnagebeperking in te voeren voor en na de schooluren. De cluster Openbaar Domein heeft geen infrastructurele werken gepland op dit kruispunt of in de directe omgeving om deze problematiek aan te pakken. Het herplaatsen van de paaltjes en de reparatie van het voetpad behoren tot de reguliere onderhoudstaken en zullen binnen een termijn van één maand uitgevoerd worden.”

Ruim een half jaar later werd echter nog geen actie ondernomen om dit te bewerkstelligen. “Vorig jaar werd aangegeven door het stadsbestuur dat verkeersveiligheid in alle Brugse schoolomgevingen absoluut prioritair wordt behandeld, maar dit lijkt me hier niet het geval.” Er worden wel geen nieuwe vergunningen meer afgeleverd voor het laden en lossen in deze straat. Zo werd het filiaal van winkelketen Lidl vernieuwd en daar moeten alle leveringen gebeuren via de grote parking vooraan de winkel. “Dat is toch ook veel logischer”, vindt Nicky. “Daar is er voldoende ruimte om te manoeuvreren en als de spitsuren worden vermeden, is iedereen tevreden. Bij leveringen van JBC, ook hier in de straat, gebeuren de leveringen ‘s avonds rond 21 uur. Daardoor kan alles veiliger gebeuren en blijft de impact op het verkeer beperkt.” De opvallend kleine poort waarlangs de leveringen van Aldi momenteel gebeuren, staat bovendien in schril contrast met de ruime parking vooraan de winkel. “Ik begrijp best dat het magazijn van Aldi achteraan de winkel ligt, maar er moet toch ook rekening worden gehouden met de toegankelijkheid voor de vrachtwagens én de veiligheid voor schoolgaande kinderen? Ik hoop dat het stadsbestuur snel de beloofde acties onderneemt zodat deze straat eindelijk wat rust en veiligheid leert kennen in de vorm van een fietsstraat”, besluit Nicky Herssens.

(EV)

De befaamde bocht die de vrachtwagens moeten nemen.
De befaamde bocht die de vrachtwagens moeten nemen.© EV

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier