Kuurnse Galerie Depypere overstelpt door Chinezen na kunstschandaal

Galeriehouder Jos Depypere samen met een van zijn Chinese kopers. © BRU
Redactie KW

Het is de laatste weken schering en inslag, kapitaalkrachtige Chinezen die er een reis van tien uur voor over hebben om galerie Depypere te bezoeken. Dat de galerie plotseling veel naambekendheid geniet in China heeft alles te maken met het feit dat galeriehouder Jos Depypere een tijdje geleden aan het licht bracht dat de populairste kunstenaar van hun land al jarenlang plagiaat pleegt door zijn inspiratie te halen uit het werk van Silvain, een kunstenaar die reeds 40 jaar in galerie Depypere exposeert.

Door Nico Speleers

Sinds de kunstfraude door een van de meest gereputeerde kunstschilders van het land aan het licht kwam in China, krijgt galerie Depypere, die reeds 40 jaar de originele werken van Silvain aanbiedt voor verkoop, zo goed als alle dagen Chinezen over de vloer die op zoek zijn naar werken van de Kluisbergse kunstenaar. De bal ging aan het rollen nadat Jos Depypere via een vriend een tiental jaar terug een eerste melding binnenkreeg.

Plagiaat door Ye Yongqing

“Een expositie van Ye Yongqing in Groot-Brittannië deed de kunstenaar de das om”,vertelt de galeriehouder. “Een foto van een kunstwerk gemaakt door de Chinese kunstenaar in een Britse krant trok de aandacht van een vriend van mij die meteen de link legde naar het werk van Silvain en mij op de hoogte stelde. De raakpunten met het werk van Silvain waren enorm en konden dan ook niet weggecijferd worden gezien de Chinese kunstenaar slechts enkele kleine details op zijn eigen werken wijzigde en voor de rest alles gewoon kopieerde.”

De raakpunten met het werk van Silvain waren enorm en konden dan ook niet weggecijferd worden

“De jaren daarop speurde ik verder in het werk van Ye Yongqing en hoe meer werken ik zag van hem hoe duidelijker het plagiaat werd. Toen de Chinees het ook nog aandurfde om zijn werk via onder meer het gereputeerde veilinghuis Christie’s aan te bieden tegen een veelvoud van het originele werk van Silvain, vond ik dat de maat meer dan vol was en bracht alles aan het licht.”

De advocaat die Jos aanvankelijk onder de arm nam, geloofde niet echt in de slaagkansen van de zaak en schilderde deze af als een twijfelachtige haalbare kaart. Maar Jos bleef niet bij de pakken zitten en trok vier jaar geleden met het ondertussen verzamelde bewijsmateriaal richting Christie’s in Brussel om er de confrontatie aan te gaan. Christie’s Europa werd op de hoogte gesteld van het plagiaat maar bleef toch verder de vervalsingen op veiling verkopen.

50-tal werken naar China

“Nu vier jaar later staat mijn telefoon roodgloeiend van zowel Chinese kunstinvesteerders, musea als – journalisten”, gaat Jos verder. “Dit jaar werk ik 40 jaar met Silvain samen, die oorspronkelijk afkomstig is van Eupen, maar nu reeds een hele poos in Kluisbergen woont. Het is een echte vriend geworden die mij nu heel dankbaar is voor het onderzoek dat ik deed en het plagiaat dat ik aan het licht bracht.”

“Naast het museum van Hong Kong dat elf werken van Silvain aankocht in mijn galerie, werd ik eveneens reeds gecontacteerd door het museum van Shanghai waarvan de conservator plannen heeft om vier werken aan te kopen. Daarnaast kwamen ook reeds diverse Chinese kunstinvesteerders langs om werk van Silvain aan te kopen. De afgelopen weken verhuisden zo reeds een vijftigtal werken van Silvain vanuit Kuurne richting China en ongetwijfeld worden er dat de komende weken nog veel meer gezien de stijgende vraag naar kunst van de hand van Silvain.”

Ondanks het dagelijkse buitenlandse bezoek is Jos Depypere niet van plan zijn galerie dagelijks langer open te houden, al zijn de Chinese bezoekers tien uur enkel op weg om zijn galerie te bezoeken.