Ingrijpende werken op de zeedijk? Het kan anders, mooier en discreter

Het huidige stadsbestuur is niet gelukkig met de huidige situatie en wil er alles aan doen om een oplossing te vinden voor de onesthetische grijze blokken. "Te lelijk voor woorden", vindt Björn Anseeuw. © Maenhoudt
Redactie KW

De parking onder de Albert I-promenade in Oostende wordt aan onze kust de enige parking voor bezoekers onder de zeedijk. Middelkerke heeft plannen in die richting. De Panne, Koksijde, Nieuwpoort en Wenduine en ook Oostende hebben wel privéparkings onder hun zeedijk. De toegangsgebouwtjes zijn er in elk geval anders, mooier en discreter aangepakt.

Opvallend: de toegangsgebouwen voor de bestaande parkings onder de zeedijk aan onze kust zijn minder hoog dan wat nu in Oostende neergepoot wordt. Ze komen hoogstens tot aan je middel, soms enkel met een uitstekende verluchtingskoker, maar sowieso een pak discreter. Op enkele honderden meters van de nieuwe parking is zelfs een lichtend voorbeeld te vinden. Tussen het Kursaal en de Venetiaanse Gaanderijen is de toegang discreet ingewerkt in de zeedijk. Wel gaat het telkens om privéparkings, die niet over een lift beschikken, zoals de rotatieparking in Oostende er een moet hebben. Maar toch: het kan dus veel mooier. Wij liepen de kust af:

Zelfs onder 'd'Horloge' zit een toegang tot een ondergrondse privéparking verstopt.
Zelfs onder ‘d’Horloge’ zit een toegang tot een ondergrondse privéparking verstopt.© Hannes Hosten

De Panne

In De Panne bevinden zich privégarageboxen onder éénderde van de zeedijk. “De mogelijkheid bestaat om onder de andere tweederden ook parkings te bouwen”, zegt burgemeester Bram Degrieck (Het Plan-B). “Esthetisch zijn er geen problemen. De toegangsgebouwtjes staan niet op de zeedijk, maar in de zijstraten. Een kleine tien jaar geleden werd eens een ontwerp gemaakt voor extra parkeergarages, maar dat is toen gestropt op het probleem van de toegangsgebouwen. In deze legislatuur zullen we de oefening moeten maken: komen er nog parkings onder de zeedijk bij of niet? Persoonlijk ben ik voorstander van rotatieparkings in het hart van de gemeente. Liever dat dan leegstaande parkings aan de rand.”

Zo is het in De Panne.
Zo is het in De Panne.© Hannes Hosten

Koksijde

“Zowel in Koksijde, Oostduinkerke als Sint-Idesbald zitten er privéparkings onder de zeedijk”, vertelt burgemeester Marc Vanden Bussche (Lijst van de Burgemeester) van Koksijde. “Al 25 of 30 jaar. Ik weet nog dat er destijds ook veel discussie over geweest is. De toegangsgebouwtjes zijn wel altijd op halvemanshoogte gehouden. Er is rekening gehouden met het esthetische. Bij ons is het historisch gegroeid. Als je het hebt toegelaten, kan je niet meer terug. Op zich vind ik garages onder de grond wel een goede oplossing. Parkings onder de zeedijk zie je overal in Europa.”

Nieuwpoort

Nieuwpoort heeft eveneens privéparkings onder de zeedijk. “Met heel kleine toegangsgebouwtjes, ver van de appartementen. Je moet al goed kijken om te zien wat het is”, zegt burgemeester Geert Vanden Broucke (CD&V). “Nieuwe parkings onder de dijk zijn nu niet aan de orde en moeten ook de goedkeuring hebben van het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust van de Vlaamse overheid. De zeedijk mag geen zwakke plekken hebben. Wij zijn wel bezig met rotatieparkings bij het binnenkomen van Nieuwpoort. We zien de bezoekers liever aan de rand parkeren en de rest te voet doen.”

Zo is het in Nieuwpoort.
Zo is het in Nieuwpoort.© Hannes Hosten

Wenduine

“Onder de Rotonde van Wenduine, een deel van de dijk, zit sinds enkele decennia een garage met vaste parkeerplaatsen”, weet Wilfried Vandaele (Open & N-VA), burgemeester van De Haan. “Er zijn geen bovengrondse constructies die het zicht belemmeren. Extra parkeerplaatsen onder de dijk zijn momenteel niet aan de orde. We deden al pogingen om extra ondergrondse parkings te bouwen op andere plaatsen, maar vonden niet meteen een geschikte locatie. De privésector wou niet investeren in roterende parkings, waar wij behoefte aan hebben, maar enkel in vaste, verkoopbare plaatsen.”

Middelkerke

Middelkerke heeft er nog geen, maar wil wel parkings onder de zeedijk. ” Telkens aan het uiteinde van onze centra: het De Greefplein en de Logierlaan”, legt burgemeester Jean-Marie Dedecker (LDD) uit. “Maar de toegangen zullen op geen enkel moment voor de gebouwen komen. Wij pakken dat verstandig aan, hé.”

Blankenberge, Zeebrugge en Knokke-Heist hebben geen plannen voor parkings onder de zeedijk. En Bredene heeft geen zeedijk, dus daar is de discussie niet aan de orde.

“We proberen dit recht te trekken”

“Ik gooi geen modder naar mijn voorgangers, maar dit zou vandaag nooit meer gebeuren”, reageert burgemeester Bart Tommelein op de heisa rond de dienstgebouwen op de zeedijk in Oostende. “Het esthetische karakter van de zeedijk is daar onvoldoende verdedigd en het leed dat die mevrouw is aangedaan, beschouw ik niet zomaar als normaal. We gaan op zoek naar oplossingen.”

De bouw van het casco voor de parking onder de zeedijk dateert al van 2009, de uitvoering volgt nu bijna tien jaar later. In de voorbije legislatuur hadden oppositiepartijen Groen en N-VA veel kritiek op de plannen. Ze vonden dat de auto’s zo helemaal door het centrum tot op de zeedijk worden gejaagd. Ook Bart Tommelein (Open VLD), die destijds mee bestuurde met de toen nog dominantere SP.A, geeft toe dat hij vandaag geen parking meer onder de dijk zou bouwen. En hij is duidelijk: het tweede niveau van het casco, dat onder het eerste niveau nog ligt te wachten om te worden uitgegraven, komt er niet.

“De coalitiebesprekingen waren heel duidelijk: we bouwen geen parkings meer onder de zeedijk, maar aan de rand van de stad. Ik zou het nu niet meer op die manier doen. En als je dan toch aan de dijk raakt, probeer het zo esthetisch mogelijk te doen. Het eindresultaat is zeker niet naar mijn zin, maar ik wil geen modder gooien naar mijn voorgangers. We gaan hier niet beginnen zwartepieten.”

Overleg

Maar draagt Open VLD, de voorbije jaren toch bevoegd voor Ruimtelijke Ordening, zelf ook geen verantwoordelijkheid voor de ongelukkig vergunde gebouwen? “Dit was geen project van mijn schepen. Vergunningen op het openbaar domein waren collegiale beslissingen”, aldus Tommelein. Zonder hen te noemen, bedoelt hij daarmee eigenlijk dat de SP.A toen het overwicht had in het schepencollege.

“Wij gaan nu overleg plegen met de bouwheer en alsnog proberen dit te herstellen. Het individuele leed van mensen vind ik absoluut niet ondergeschikt aan het algemeen belang. Dit is voor mij onaanvaardbaar en we zoeken oplossingen, maar zonder risico op schadeclaims. Beslist beleid maak je niet zomaar ongedaan. Die gebouwen zijn vergund, er dreigen meerkosten en er spelen heel wat factoren mee. Het is wel de bedoeling om die parking af te werken. Maar het is geen leuk dossier om als burgemeester mee te starten.”

Lelijk

Ook eerste schepen Björn Anseeuw is erg ongelukkig met het hele dossier. “Wij hebben ons altijd verzet tegen een parking onder de zeedijk. Maar in de vorige legislatuur heeft de meerderheid ons niet gevolgd. Je kan die beslissing niet in één, twee, drie terugdraaien. Maar het resultaat is te lelijk voor woorden. Al die in- en uitgangen ontsieren de zeedijk. En dan die gebouwtjes… daar zakt je broek van af. Dat krijg je niemand uitgelegd. We onderzoeken nu hoe we de schade kunnen beperken, maar dat zal niet simpel zijn. Het is een erg moeilijk en pijnlijk dossier.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier