Hoteluitbater klaagt ‘truckerstruc’ aan: “Gratis kamer reserveren en dan tóch in cabine slapen”

Hotelier Luc Fourier. © WK
Redactie KW

Hotelier Luc Fourier uit Blankenberge brengt een opvallend fenomeen aan het licht: buitenlandse truckers boeken via Booking.com massaal kamers in zijn hotel om die op de dag van aankomst weer te annuleren. Ze betalen er immers pas bij aankomst. “Met het reservatiebewijs dat ze krijgen van Booking.com kunnen ze dan bij een eventuele politiecontrole zogezegd aantonen dat ze niet in hun vrachtwagencabine sliepen. Maar in de praktijk komen ze hier dus nooit opdagen”, zegt de man.

Vasyl Antoniuk, Ivan Skrypnyk, Mykola Prodaniuk: zijn klanten zijn duidelijk niet van hier. “De telefoonnummers bij de reservaties, beginnen meestal op 0038, de landcode van Oekraïne. Verder ook opvallend is dat ik dikwijls plots tien of meer boekingen ineens binnenkrijg. Dat doet vermoeden dat de transportfirma’s die kamers regelen voor hun chauffeurs. Van begin februari tot nu kom ik aan tientallen valse reservaties, en dat zijn dan nog enkel de boekingen die binnenlopen via Booking.com”, zegt Fourier.

De laatste tijd ziet hij overigens nog een ander fenomeen opduiken. “Truckers die hier gewoon komen binnenwandelen en vragen om een factuur uit te schrijven. Ze zwaaien dan met een briefje van 20 euro”, klinkt het.

Truckers komen hier vaak een factuur vragen, ze zwaaien dan met een briefje van 20 euro

Bij Febetra, de beroepsfederatie van de Belgische transporteurs, kijken ze er niet van op. “Maar voor onze truckers stelt het probleem zich niet: die blijven binnen een straal van 500 kilometer. De lange afstanden zijn tegenwoordig allemaal in handen van de nieuwe lidstaten”, zegt directeur Philippe Degraef. Hij wijst erop dat de politie truckers die in overtreding zijn kunnen beboeten. “Maar dan moeten ze die wel op heterdaad kunnen betrappen, en ik begrijp dat er in de omgeving Zeebrugge momenteel andere prioriteiten zijn voor de politiediensten.”

45 uur rust

“De Europese wetgeving hieromtrent is ons uiteraard bekend: in de vrachtwagencabine overnachten, mag in principe tijdens het weekend niet”, zegt Lien Depoorter van de lokale politie Brugge. Ze doelt daarmee op de ‘normale wekelijkse rust’ van 45 uur, die niet aan boord mag worden genomen. “In het verleden hebben we daar wel al gerichte controleacties rond gehouden in samenwerking met de federale politie, die in die materie gespecialiseerd is. En het is best wel een complexe materie; de problematiek rond het overnachten van truckers hangt immers nauw samen met hun specifieke arbeidsomstandigheden, wat dan weer vaak gelinkt kan worden aan sociale fraude. We moeten het ‘overnachtingsprobleem’ dus altijd in een ruimere context plaatsen”, klinkt het. “Maar niettemin zijn wij natuurlijk wel alert voor de overlast die truckers soms met zich meebrengen. We spreken hen bijvoorbeeld aan over hun parkeergedrag en het achterlaten van zwerfvuil en dergelijke.”

Sven Bertels, commissaris bij de federale gerechtelijke politie, is gespecialiseerd in de problematiek rond sociale fraude bij de buitenlandse vrachtwagenchauffeurs. “Maar het zijn vooral de transportfirma’s die zo inventief zijn”, zegt hij. “Ze huren bijvoorbeeld ook vaak appartementen bij ons aan de kust, waar ze dan tot vijf of zes mensen in laten slapen. Dat is nog goedkoper dan een hotelkamer boeken.”

Geen Engels

De aanleiding voor dit soort misbruik, is volgens commissaris Bertels de Europese regelgeving. “Die schrijft namelijk voor dat vrachtwagenchauffeurs minstens om de twee weekends 45 uur rust buiten de cabine moeten doorbrengen. Bij controle moeten ze dat ook aan de wegpolitie kunnen bewijzen, en met die valse reservaties slagen ze er dus meestal wel in om de wetgeving te omzeilen. Ze zwaaien met dat reservatiebewijs en maken gebruik van de verwarring: die truckers uit Oostbloklanden spreken meestal geen Engels”, klinkt het.

Zware boetes

Maar ook de transportfirma’s hebben er volgens Bertels schuld aan. “Want die betalen een dagvergoeding uit volgens de veel lagere verloning in het thuisland. Truckers die hier betrapt worden, draaien echter wel zelf op voor de boetes en die zijn niet min: als ze die wekelijkse rusttijden niet respecteren, riskeren ze een boete van 1.800 euro. Het is dus de taak van de inspectie om de buitenlandse transportfirma’s aan te pakken. Als die hotelier uit Blankenberge bij die buitenlandse boekingen geregeld dezelfde namen op ziet duiken, kan dat een aanwijzing zijn dat die truckers nog weinig binding hebben met het thuisland. Dan vallen ze onder het Belgische arbeidsrecht en moet hun firma dus ook de Belgische lonen respecteren. Aangezien er in Zeebrugge wél af en toe controles op gebeuren, kan het dus inderdaad goed zijn dat het probleem zich verlegt naar plaatsen als Blankenberge. Die buitenlandse transportfirma’s zijn heel creatief in het omzeilen van de wetgeving”, zegt Bertels. Philippe Denoyette van de politiezone Blankenberge-Zuienkerke vindt het vooral een Zeebrugs probleem. “Wij kunnen geen controles uitvoeren, omdat die trucks op Zeebrugs grondgebied geparkeerd staan.”

Transportfirma’s huren ook flats aan de kust waar ze dan 5 of 6 mensen laten overnachten

Jeugdherberg Herdersbrug in Dudzele blijkt een populair adres te zijn onder truckers: dit lijkt meer een vrachtwagenstopplaats dan een jeugdherberg, staat tussen de recensies op TripAdvisor te lezen. “We krijgen daardoor inderdaad een beetje de naam van een truckerscafé en dat schrikt soms mensen af. In het begin waren er ook soms ruzies tussen Roemenen en Bulgaren, die we nu niet meer op dezelfde kamer steken”, zegt manager Manuel Vandenbrande.

Halfuurtje douchen

“Maar we zijn nu eenmaal een lowbudgethotel. En het is ook begrijpelijk dat die buitenlandse vrachtwagenchauffeurs hier naar de goedkoopste oplossing zoeken: met een bed, douche en ontbijt zijn ze immers tevreden. Sinds het Formule 1-hotel in Zeebrugge er niet meer is, komen ze massaal naar ons om te overnachten. We hebben zelfs truckers die bij ons boeken voor een halfuurtje: net genoeg tijd om een douche te nemen.” Het hostel heeft zelfs een contract met een buitenlandse transportfirma. “Daar hebben we dus geen klachten over, die mensen zijn altijd heel correct. Met internetboekingen wordt er soms wél al eens misbruik gemaakt, maar dat gebeurt bij ons zeker niet op grote schaal. Op de site Booking.com ben je als gebruiker trouwens verplicht om een kredietkaartnummer op te geven, en dus kun je als hotelier wel altijd vooraf eens checken of die kaart wel geldig is”, klinkt het. (WK)

In Zeebrugge overnachten truckers in hun cabine langs de weg.
In Zeebrugge overnachten truckers in hun cabine langs de weg.© JVM

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier