Het nieuwe Zand in Brugge: een zegen of vloek voor Renaat Landuyt?

Burgemeester Renaat Landuyt op het nieuwe Zand. "Dit is een zegen voor de Bruggelingen en bezoekers." © Davy Coghe
Stefan Vankerkhoven

Het nieuwe Zand wordt op zaterdag 1 september feestelijk ingehuldigd. Maar niet iedereen is even gelukkig met het nieuwe plein en de veranderde verkeerssituatie. Wordt dit symbooldossier een zegen of een vloek voor burgemeester Renaat Landuyt? Wij vroegen het hem op de man af en legden hem vijf prangende vragen en grieven voor.

Is het nieuwe Zand een vloek of een zegen voor burgemeester Renaat Landuyt (SP.A)? “Het is vooral een zegen voor Bruggelingen en bezoekers. En vloeken is nooit goed.”

Was een nieuw Zand nodig?

“Het vroegere plein is na 35 jaar versleten. De bevloering en de voetpadzones waren in een slechte staat, er was waterinfiltratie via het dak van de parking, de elektriciteit en openbare verlichting moesten vernieuwd worden en er was een comfortabele oplossing nodig voor de fietsen, openbare toiletten en eigentijdse afvalophaling. Gelet op de vele problemen werd in oktober 2014 beslist om te kiezen voor een grondige en duurzame vernieuwing van het plein. Er werd bewust geopteerd voor een sterk en functioneel plein, dat West-Brugge na 180 jaar opnieuw verbindt met het centrum.”

De nieuwe verkeers- circulatie zorgt voor verwarring. Vreest u geen zware ongevallen?

“De huidige verkeerssituatie werd eind 2015 beslist en herhaaldelijk bekendgemaakt. Maar er zijn nog altijd bestuurders die zich laten verrassen. Dit is menselijk. Straks komt de gewenning en zijn we vergeten hoe het was.”

“De nieuwe verkeerssituatie maakt een einde aan het sluipverkeer op West-Brugge”

“Het spreekt voor zich dat heel grondig nagedacht werd over alle verkeersbewegingen. Vroeger reden bussen en auto’s rond het rechthoekige plein. Voor fietsers en voetgangers waren er acht punten waar ze bussen en auto’s moesten kruisen. Het grootste probleem op vandaag zijn de buitenlandse chauffeurs die blindelings hun gps volgen.”

Wie vanuit Sint-Andries naar de stad wil, moet ver omrijden. Logisch?

“Onlogisch was dat al het verkeer dat naar het station wilde, door West-Brugge reed. Dit stadskwartier werd te veel gebruikt als sluiproute voor doorgaand verkeer. Nu wordt West-Brugge weer een deel van de binnenstad en krijgt het een lus die ten goede komt aan de verkeersleefbaarheid. Het verkeer van Sint Andries rijdt niet meer langs die kant naar het station of naar Sint-Pieters. En belangrijker nog: dit verkeer zal niet meer in de file aan de Bloedput staan. De ontdekking zal zijn: hoe is het mogelijk dat ik vroeger zo veel tijd verloor?

Het nieuwe Zand is een dorre, winderige en grijze vlakte.

“De tijdelijke grijze kleur is een gevolg van de cementsluier die nog aanwezig is op de stenen. Het 20.000 vierkante meter grote plein is aangelegd met natuurstenen tegels met diverse kleuren en in diverse patronen om te zorgen voor een ruimtelijke opdeling en een helder organisatiepatroon. De wind kunnen wij niet verleggen, maar door minder plaats aan de auto’s te geven creëren we vier pleisterplaatsen: aan het water (Kapucijnenrei), naast het Concertgebouw (Westmeers), voor het Concertgebouw en onder de bomen lang de terrassen. Bovendien krijgen we meer terraszone op de Vrijdagmarkt. De 220 evenementen zullen meer plaats hebben, met technische ondersteuning verwerkt in de vloer. Het plein zal enkel mooier worden de komende maanden. Er werden 150 nieuwe bomen geplant en 11 unieke boombanken geplaatst.”

De roltrap van fietsparking op ‘t Zand is blijkbaar al defect…

“Het is omgekeerd. Het was niet voorzien dat de roltrap al zou werken. De bedoeling is dat alles proefdraait om effectief vanaf 1 september te werken. Op het vroegere plein was plaats voor iets meer dan 200 fietsen. In de nieuwe situatie zijn er 650 vlot bereikbare ondergrondse fietsstallingen.”