Florian Broekaert ontwierp het nieuwe gemeentelijk logo van Langemark-Poelkapelle

We zien v.l.n.r. Marleen Soete, Cindy Timperman, Johan Vanysacker, burgemeester Lieven Vanbelleghem, Florian Broekaert, Glenn Staelens, Dominique Cool, Evelyne Vangelder en Peter Vantomme. (foto pco)
Redactie KW

Student Florian Broekaert bezorgt de gemeente een nieuw logo. Een jury en een publiekstemming gaven het ontwerp van Florian de beste score.

Tot de jaren ’90 werd het wapenschild van Langemark-Poelkapelle als logo gebruikt. Nadien tekende de gewezen ambtenaar Guy Menu een nieuw ontwerp met de nadruk op de Frontgemeente. In 2009 kreeg het beeldmerk een make-over en een paars kleurtje. Het OCMW beschikte sinds 1998 over drie logo’s van de hand van Evelyne Soenen. In juni 2018 lanceerde het vorige bestuur een oproep om een nieuw ontwerp samen te stellen. Halfweg november werden dertien verschillende logo’s ingediend door zeven ontwerpers. Een jury selecteerde daaruit een top drie. Het publiek kon gedurende drie weken één favoriet logo aanklikken. Ruim de helft van de bezoekers kozen voor het winnende ontwerp van Florian Broekaert.

Een symbool

“Het nieuwe frisse logo past bij de dynamiek waar Langemark-Poelkapelle vandaag voor staat: ouderenzorg, jeugdwerking, mobiliteit, dorpskern (vernieuwing), openheid en transparantie”, zegt schepen Dominique Cool (N-VA). “Dit proberen we te realiseren met het volledige team en de bevolking. Het logo moet een symbool worden van de rode draad die alle dienstverleningen aan elkaar hecht en ons eigenheid bezorgt.”

Het karakter van de gemeente typeer ik als warm, passioneel en charmant

Florian Broekaert leerde de wedstrijd kennen via zijn vader. “Ik heb me ingeschreven, mijn cv en een portfolio opgestuurd. Na het doorlopen van een proces mag mijn logo de gemeente vertegenwoordigen. Ik had een presentatie gemaakt van hoe je het logo kan gebruiken op brieven, posters, sites… Als inwoner van de gemeente had ik een thuisvoordeel om het karakter van de gemeente in te schatten. Ik typeer het als warm, passioneel en charmant. Vandaar de donkerrode kleur. Het lettertype geeft meer gevoel weer dan hoofdletters. Het spreekt de mensen meer aan. Bovendien is Langemark-Poelkapelle een open gemeente die niet hautain overkomt. Vandaar de rondingen van de letters om de zachtheid te accentueren. Ik heb gekozen voor een tijdloos ontwerp. Ik denk dat mijn logo toch 25 à 30 jaar kan meegaan, als het ingeburgerd is en standaard aangewend wordt voor alle communicatie.”

In 2000 verhuisde het gezin Broekaert van Kortijk naar Sint-Juliaan. “Ik was toen vier jaar. Mijn vader had een drukke baan in een elektrozaak en mijn moeder werkte als verpleegster bij AZ Groeninge. Ze kozen voor een rustiger bestaan. De verhuis ging uiteindelijk niet naar de zee, maar naar het einde van de autosnelweg in Sint-Juliaan. Daar heb ik mijn jeugd doorgebracht. We speelden vaak met 15 kinderen buiten. Aan een jeugdbeweging had ik geen nood, want die bevond zich aan de achterdeur. We gingen ook veelvuldig kajakken”, blikt Florian terug naar zijn prille jeugd.

Beste keuze

Na twee jaar in VTI trok Florian richting Heilige Familie in Ieper. “Ik heb daar de beeldende afdeling gevolgd. Voor mij was dat een openbaring. De beste keuze die ik gemaakt heb. De schoolse sfeer was minder nadrukkelijk aanwezig en goede leerkrachten begeleiden je in je ontplooiing. Daar heb ik met vallen en opstaan leren plannen. De opdrachten blijven maar komen, dus is het echt belangrijk tijdig te beginnen. Ik heb me een paar keer mispakt. Maar het was een stevige leerschool om mijn studies voor bachelor grafische en digitale media aan de Arteveldehogeschool in Gent te doorlopen.”

“Binnenkort doe ik een stage van drie maand bij Easybranding in Kortrijk. Ik kijk er echt naar uit om de werkvloer te betreden. Ondertussen ben ik ook bezig met mijn bachelorproef. Ik moet een volledige nieuwe huisstijl voor een vzw van woonzorgcentra ontwerpen. Dat gaat van het opstellen van een nieuwe website, logo, posters… Dat klinkt allemaal computerachtig. Maar de verschillen tussen analoog en digitaal tekenen vervagen.”

Creatieve familie

Het creatieve zit in de familie. “Ik heb een oma die schildert en ook mijn vader kan overweg met een penseel. Ik ben wel blij dat mijn ouders me vrij lieten in mijn studiekeuzes. “Doe wat je wilt, als je maar gelukkig bent”, zeiden ze. Ook mijn oudere broer Thomas (25) bewandelt het artistieke pad. Met zijn bedrijfje Wünderbaar produceert hij vanuit de Ghelamco Arena online video’s.”

Na de studies gaat de voorkeur naar een grafisch bureau. “Verpakkingen ontwerpen, lijkt me bijvoorbeeld interessant. Als ik een opdracht doe, zal het wel onderbouwd zijn”, zet Florian de toon. Aan de gemeentelijke wedstrijd is een geldprijs van 700 euro verbonden. “Dat zal ik kunnen gebruiken om een auto te kopen om straks mijn woon- en werkverkeer te overbruggen. Het wordt een ontspannen week. Deze opdracht werd tot een goed einde gebracht en op school ben ik geslaagd voor alle vakken.”

(pco)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier