Eerste terugkommoment voor beginnende chauffeurs in Brugge kost 102 euro maar… “Leuker dan ik dacht”

Rijvaardigheidscentrum ProMove in Brugge kreeg woensdag een veertigtal chauffeurs over de vloer. © WK
Redactie KW

Woensdagnamiddag werd in Brugge een eerste terugkommoment georganiseerd voor nieuwe chauffeurs. Een verplicht nummertje maar volgens Chris Vanhee, expert verkeersveiligheid en zaakvoerder van ProMove, o zo nuttig. En de reacties zijn verrassend positief. “Leuker dan ik dacht, en je leert veel bij.”

“In Oostenrijk is, sinds de invoering ervan, het aantal verkeersongevallen in de doelgroep spectaculair gedaald. Dus nee, het terugkommoment is géén vijgen na Pasen”, zegt Chris Vanhee. Zijn rijvaardigheidscentrum ProMove in Brugge kreeg woensdag een veertigtal chauffeurs over de vloer. Allemaal behaalden ze hun rijbewijs tussen de zes en negen maanden geleden. “Net dan is het risico op ongevallen ook het grootst. Die twee handen netjes aan het stuur, de spiegels goed afstellen voor je vertrekt: als ze een tijdje van de rijschool weg zijn, steekt het allemaal iets minder nauw en gaan beginnende chauffeurs zichzelf vaak overschatten. Dit zet ze terug met hun voetjes op de grond”, zegt Vanhee.

Leermoment

Het terugkommoment is een extra leermoment aanvullend op het praktijkexamen. De bestuurders voeren oefeningen uit op een afgesloten terrein: een noodstop- en slalomoefening of rijden met een promillebril, waarmee je het effect van alcohol op je rijgedrag ervaart. Nadien volgt een groepsgesprek. “Maar het terugkommoment is in de eerste plaats een echt belevingsmoment, waardoor het voor de meesten veel beter meevalt dan verwacht”, aldus Vanhee.

“Toen ik de uitnodiging in de bus kreeg, vond ik dat eerst wel niet zo leuk. Ik had voor mijn 20 uur rijles al meer dan duizend euro betaald”, zegt Joyce Duyck (21). De Oostendse behaalde haar rijbewijs vorig jaar in juni. “Ik vind wel van mezelf dat ik een veilige chauffeur ben. Maar ik heb vandaag toch nog veel bijgeleerd. Ik had dus liever gezien dat ze die bijkomende vaardigheden in de rijlessen integreerden want ik rij ondertussen al acht maanden“, zegt ze.

“Zou gratis moeten zijn”

Joery Delaey (19) uit Middelkerke rijdt bijna een jaar. “Het terugkommoment zou gratis moeten zijn want ik studeer nog. Maar op zich vind ik dit wel een goed idee: je leert veel bij over de gevaren op de weg, en het terugkommoment is ook veel minder saai dan ik dacht. Ik zag er echt tegenop.”

Het terugkommoment kost de nieuwe bestuurders 102 euro.

“In vergelijking met onze buurlanden, blijft een rijbewijs behalen hier spotgoedkoop: in Nederland ben je er met 2.000 euro nog niet vanaf”, zegt Chris Vanhee, die ook overtuigd is van het nut. “Het terugkommoment is dan misschien geen al te populaire beslissing geweest maar het is zeker wel nuttig. Het scherpt hun rijvaardigheden verder aan, en deze jonge chauffeurs worden ook nog eens bewust gemaakt van de gevaren in het verkeer. Bij de afleidingstest met het uitwijkmanoeuvre worden ze met de neus op de feiten gedrukt: gsm’en achter het stuur is nooit een goed idee. Maar terwijl je op de openbare weg maar één kans hebt om een inschattingsfout te corrigeren, leer je dat soort zaken hier in veilige omstandigheden.”

Misverstanden

Alleen had er volgens Vanhee wel beter over het terugkommoment gecommuniceerd kunnen worden. “Er zijn allerlei misverstanden. Zo denken veel bestuurders dat dit een examen is en dat ze hun rijbewijs weer kunnen kwijtspelen. Ze weten vooraf echt niet goed wat er hen te wachten staat”, zegt hij. Volgens Vanhee is er eerst ook nog een mentaliteitswijziging voor nodig. “Om uit te blinken in een sportdiscipline is driemaal per week trainen normaal. Voor dat ene terugkommoment gaan we dan plots op onze achterste poten staan. Maar je mag niet vergeten dat een auto een echt moordwapen kan zijn”, klinkt het. (WK)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier