Eenrichtingsverkeer zorgt nog altijd voor discussie in Anzegem

Luc Missiaen zag met lede ogen het verbodsbord intrede doen in zijn straat. © XC
Redactie KW

Luc Missiaen, beter bekend als Lucske in de straat, heeft het gehad met het eenrichtingsverkeer in zijn straat. Al meerdere malen heeft hij bij gemeenteraadsleden zijn probleem uitgelegd. De verkeerswijziging die enkele jaren geleden werd ingevoerd, zorgt voor hinder en opstoppingen volgens de buurtbewoner.

“Het is belachelijk, goed dat je langsgekomen bent”, steekt Luc Missiaen (55) onmiddellijk van wal. De man woont al jaren in het appartement aan de Vredestraat in Tiegem. Hij zit al even thuis vanwege zware rugproblemen, hij heeft al enkele wervels die met plaatjes vastgezet zijn. “Ze hebben hier van de ene dag op de andere de straat veranderd naar een eenrichtingsweg. Zonder ons iets te vragen, dat kan toch niet”, vertelt Luc. Als hij naar de garage die bij zijn flat hoort wil rijden, dan moet Luc via de Hoogkouter een eind verder richting Ingooigem of langs de lagere school aan de Neerstraat. Dat heeft zo zijn gevolgen. “Als ik via de Neerstraat rijd, dan moet ik goed uit mijn ogen kijken. Want ouders komen rond 16 uur hun kinderen ophalen. Levensgevaarlijk, die lopen soms zomaar de straat over. Als ik dan weer via de Hoogstraat ga en er komt een vrachtwagen uit die straat die naar links moet dan moeten we minutenlang op elkaar wachten. Want je kan daar onmogelijk kruisen zonder in iemands tuin te rijden. Het hele verkeer van Westdorp staat dan stil, mensen begin te claxonneren. Ik heb het allemaal meegemaakt”, vertelt Luc.

Gewoonte

Bij de buren klinkt een ander geluid. Aan de overkant van de appartementen vertelt Joy Vanmarcke (25) uit Tiegem dat het allemaal wel meevalt. “Ik ben niet tegen, zeker niet. Het is veel veiliger en gemakkelijker. Het is ondertussen een gewoonte geworden. Maar mocht het terug zoals vroeger worden, zou ik geen neen zeggen. Voor ons zou het praktischer zijn, maar ons hoor je niet klagen.

Maar daar houdt het probleem niet op. “Bestuurders die van Ingooigem naar de kerk rijden, zien het verbodsbord vaak te laat en rijden zo per ongeluk de straat in. Eigenlijk zou er al veel verder een bord moeten staan waarop staat dat rechts indraaien verboden is”, legt Luc uit. Schepen van Verkeer, Rik Colman weet van het probleem. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) laat niet toe dat er voor zo’n klein straatje signalisatie wordt geplaatst. Ze vertelden ons dat als ze voor ieder karrewegske een bord moesten zetten dat Tiegem vol zou staan. We hadden nochtans om een uitzondering gevraagd”, vertelt Rik Colman.

Toen de regel werd ingevoerd, lag er bij de flatbewoners een strookje in de bus met daarop de boodschap dat het overtreden van de verkeersregel 165 euro kon kosten. Luc ging met het briefje naar de politie, want het leek hem niet officieel.

“Het briefje was een slechte kopie met de hand geknipt. Ik heb het getoond aan de wijkagent en die zou me nog terugbellen. Tot op heden heb ik niks meer van haar gehoord”, vertelt Luc. Hij zou graag met burgemeester Gino Devogelaere eens ter plaatse kijken om eens uit te leggen wat hem op de lever ligt.

Koning auto

“Alles begon met de appartementen in de Vredestraat. Toen die gebouwd werden hoorden daar geen parkeerplaatsen bij voor het bezoek, enkel garages voor de bewoners. Gasten en familie stonden dus vaak in de straat, geparkeerd waar het kon. In de straat was er toen iemand met een rolstoel die dagelijks werd opgehaald door een busje, maar dat kon niet door de rijen geparkeerde wagens”, vertelt de schepen. Er moest dus iets aan gedaan worden. Er was blijkbaar toen ook vraag van de buurt voor een eenrichtingsstraat. Eerst lag die van boven naar beneden maar dat werd te gevaarlijk voor de schoolgaande kinderen in de Hoogkouter, dus de richting werd omgekeerd. “Er zijn steeds voor- en tegenstanders, maar die laatsten stammen af uit een tijd waarin koning auto de macht had. Als mensen niet direct hun oprit op kunnen is er een probleem. Tegenwoordig geven we voorrang aan de zwakke weggebruikers”, besluit Rik Colman. (XC)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier