Eco-wijk in Zwevegem vervangen door nieuwe verkaveling met 70 woningen

Aan het begin van de Kruiswegstraat is Eigen Haard bezig met de realisatie van een bouwproject. Daarachter komt een verkaveling met 70 woonentiteiten. © GJZ
Redactie KW

De geplande Eco-wijk aan de Kruiswegstraat in Zwevegem, komt er niet. De bouwpromotoren verkochten de grond aan Lotinvest die er een verkaveling plant van 70 woningen.

In het voorjaar van 2015 werd een verkavelingsvergunning verleend voor de realisatie van een Eco-wijk tussen de Kruiswegstraat en de Elzenstraat in Zwevegem. Het perceel zou in 4 loten verkaveld worden voor in totaal 70 woonentiteiten. De vroegere eigenaars verkochten echter de gronden aan Lotinvest die het volledige concept van de verkaveling herdacht. “Men stapt af van het principe van een eco-wijk en voorziet nu 62 loten voor gesloten en halfopen ééngezinswoningen, en 1 lot voor meergezinswoningen bestaande uit 8 entiteiten.”, vertelt schepen Wim Monteyne.

Voor de realisatie van dit gebied zijn bijkomende infrastructuurwerken noodzakelijk. De verkaveling is volgens een klassiek concept opgevat waarbij de woningen worden ontsloten via openbare wegenis en waarbij elk lot toegankelijk is per auto. In de richting van de Kruiswegstraat worden 52 woonentiteiten ontsloten en in de richting van de Elzenstraat 18 woonentiteiten. “Er zal geen verbinding voor wagens tussen beide ontsluitingswegen komen, zodat sluipverkeer niet mogelijk is”, aldus de schepen.

De publieke ruimte wordt ingericht volgens het principe van een woonerf en de wegeniswerken omvatten ook de heraanleg van de Kruiswegstraat in cementbetonverharding met zijstroken in herbruikkeien met gezaagd bovenvlak. In die Kruiswegstraat is de huisvestingsmaatschappij Eigen Haard trouwens ook bezig met een bouwproject. Het parkeren wordt grotendeels op privaat terrein opgevangen. “Elke woning heeft minstens een private autostaanplaats op eigen terrein. Daarnaast worden ook 35 openbare parkeerplaatsen voorzien. Deze komen er in de vorm van gegroepeerde parkeervakken.” De groenaanleg, ten slotte, bestaat hoofdzakelijk in het doortrekken van de dreef met het fietspad en de aanleg van geïntegreerde bufferbekkens. (GIZ)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier