Drie teams uit Meetjesland op tweede grootste rallywedstrijd: “3.000 km racen in het zand”

De vier teams hebben elkaar in het verleden al in rally's tegengekomen. In wedstrijden zijn het bikkelharde concurrenten maar daarbuiten is de sfeer vriendschappelijk. © LV
Redactie KW

Drie familieteams uit het Meetjesland nemen deel aan de Morocco Desert Challenge. Samen met een team uit Mechelen vormen ze het Meetjesland Rally Team (RTM). De rally is ongeveer 3.000 km lang en daarmee de tweede grootste autorally in de wereld. “We hebben samen een serviceteam samengesteld maar in de wedstrijd zijn we bikkelharde concurrenten”, zegt Patrick Van Hyfte.

Liefst 24 jaar rallyervaring heeft Patrick Van Hyfte uit Maldegem op de teller. Samen met zijn zoon Dave staat hij tussen 12 en 20 april aan de start van de Morocco Desert Challenge, de op één na grootste rally-raid in de wereld – na Parijs-Dakar.

Die laatste is trouwens de eerste grote rally die Patrick ondernam. Met Bart en Jan De Paepe uit Eeklo, Erwin en Olivier Imschoot uit Zomergem en Christian Verhaegen en Johan Crophout uit Mechelen vormt het Maldegemse duo het Meetjesland Rally Team (RTM). Ze delen onder meer een gezamenlijk serviceteam en een volgtruck.

Agadir

De vier teams hebben elkaar in het verleden al in rally’s tegengekomen. In wedstrijden zijn het bikkelharde concurrenten maar daarbuiten is de sfeer vriendschappelijk.

“Normaal zorgt elk team voor een eigen team dat tijdens de rally helpt in geval van pech en bij het onderhoud van de wagen”, zegt Patrick Van Hyfte. “Wij hebben echter afgesproken om samen een serviceteam samen te stellen. Dat team staat onder de leiding van Christophe Stroo uit Adegem en is kleiner en minder duur. Aan het stuur van de volgtruck (sweeper) zit Winneboud De Lille uit Maldegem. De wagens en het andere materiaal maakt de verplaatsing naar Agadir met de boot. De teamleden vliegen een paar dagen voor de start naar Marokko.”

Na de prijsuitreiking hebben wij meestal niet veel zin meer in feesten

Voor een team mag starten moet het de administratieve controle doorlopen en ook het voertuig moet voldoen aan de veiligheidsnormen. Volgens Gert Dusan, de Belgische organisator van de Morocco Desert Challenge, is de veiligheid van zowel de mensen die bij de rally betrokken zijn als die van mensen in de dorpen waar er wordt doorgereden, zijn grootste bekommernis.

Concentratie

“Het grootste deel van de rally loopt langs onverharde wegen”, aldus Gert Dusan. “Wij mijden zoveel mogelijk de bewoonde gebieden. Moeten wij toch door een dorpje rijden dan is de maximumsnelheid van alle voertuigen er 30km/u. Er zit in de deelnemende voertuigen een systeem ingebouwd dat snelheidsovertredingen signaleert. Wie op een snelheidsovertreding wordt betrapt, wordt bestraft. Tot op heden werkt die maatregel goed.”

De avond voor de start krijgen de teams hun rittenboek. De copiloot moet daarin nog de aanpassingen die op het laatste moment aan de route zijn aangebracht, invoeren. “We beginnen op 12 april aan de rally die voor meer dan 90 procent door het zand loopt”, klinkt het bij Bart De Paepe. “Dat maakt de rally zo speciaal. Het vergt enorm veel van iedereen die bij de rally betrokken is. De piloot moet de hele dag geconcentreerd op de weg voor hem letten. Zijn copiloot moet met het rittenboek in de hand de juiste koers en alle hindernissen op het parcours voldoende vooraf kunnen aankondigen. Zijn er tijdens de rit problemen dan moeten wij die in de eerste plaats zelf kunnen oplossen. Dan zijn er ook nog de mensen van het serviceteam. Die moeten klaarstaan als wij ‘s avonds aan de bivakplaats aankomen. Hoe later wij arriveren, hoe minder tijd zij hebben om herstellingen aan ons voertuig uit te voeren.”

“Soms moeten ze de nacht door werken. Als op 20 april iedereen aan het eindpunt van de rally is, snakt iedereen naar rust. Na de prijsuitreiking hebben wij niet veel zin meer in feesten. Een dag later willen wij naar huis om uit te rusten.” (Pol Veirman)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier