"Het idee van de Korte Keten is een beetje teruggaan in de tijd", weet bioboer Philip Vermeulen te vertellen. "Toen ik klein was, gingen we met een metalen melkfles naar de boer om verse melk. Toen deze boer zijn activiteiten stopte, namen we voor we het wisten de auto naar de winkel en de supermarkt om onze boodschappen te doen. We hadden er geen idee meer van waar onze groeten en producten van afkomstig waren, we stonden er niet bij stil. Met de korte keten willen we dan ook de lokale boer en producent weer meer onder de aandacht brengen, en de mensen bewust maken dat lokale producten op veel vlakken beter zijn, voor mens en milieu. Je vindt rond de kerktoren een veel groter aanbod dan de meeste mensen denken."

Zelf kweekt deze bioboer ruim 150 soorten tomaten en andere groenten. "De laatste tijd is er al een mentaliteitsverandering gekomen. De restaurantchefs zoeken meer en meer naar deze producten. Zo ook chef Jan Devos van restaurant Bassud in Torhout. "Sinds de opening van ons restaurant werken we al met streekproducten. Het grote voordeel daarvan is de smaak, het aanbod en de versheid. We ondervinden ook dat onze klanten waarderen dat we met deze producten aan de slag gaan. Daardoor kunnen we, zonder al te veel te moeten afkruiden, een meerwaarde geven aan de bordjes die we serveren. We kunnen onze klanten kennis laten maken met de eerlijke smaak van bijvoorbeeld de diversiteit aan tomaten die we bij de bioboer vinden. "

Ook de particulier heeft ondertussen de weg al gevonden naar de lokale verkooppunten op de boerderij zelf. Ieder zaterdagvoormiddag van 10.00 tot 12.00 uur is het alle hens aan dek om iedereen te bedienen. "Veel mensen zijn tijdens hun bezoek dan ook verwonderd over de vele kleuren en soorten groeten die hier ter plaatse gekweekt worden. Ons aanbod tovert bij velen een glimlach op hun gezicht. We zijn er zeker van dat deze glimlach er ook is bij het klaarmaken van onze producten en bij de maaltijd zelf", besluit Philip Vermeulen.

(GS)