Digitaal loket politiezone Vlas is te omslachtig

© Getty Images/iStockphoto
Redactie KW

Politiezone Vlas voerde zowat anderhalf jaar geleden een digitaal afsprakenloket in. Het doel is drieledig: je kan digitaal een afspraak maken bij de dienst aangiften, zodat de wachttijd tot een minimum beperkt wordt, je kan een digitale melding aanmaken en je kan nuttige informatie (nummers, adressen…) opzoeken. Er kan elke week op dinsdag en donderdag een afspraak worden gemaakt.

Van begin maart 2016 tot eind september 2017 waren er 143 dagen waarop inwoners van de politiezone op afspraak konden langskomen. Er werden 462 afspraken gemaakt, een gemiddelde van iets meer dan drie per dag. Een schriftelijke vraag van CD&V-politieraadslid Pieter Soens toont wel aan dat het loket nog verre van optimaal werkt. “Uit de cijfers blijkt dat twee op de drie afspraken werden nagekomen”, legt hij uit. “Dat betekent dat een op drie afspraken – 151 in totaal – niet doorging.”

“De grootste reden van het niet nakomen van de afspraken was dat het probleem al was opgelost. Dat was in vier van de vijf gevallen zo. Ook agendaproblemen (15) en onwil (15) waren boosdoeners.” De politie schuift twee oorzaken voor het grote aantal niet nagekomen afspraken naar voor: ten eerste is de aanvraag veel te omslachtig voor het publiek en ten tweede is de politie te streng bij de behandeling. “Er wordt nu nagegaan op welke manier we deze problemen kunnen verhelpen”, is te horen bij PZ Vlas. (AXV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier