Cindy nieuwe directeur van De Hovenier in Rumbeke

Cindy Dekein is de nieuwe directeur van De Hovenier. (Foto Stefaan Beel) © (Foto Stefaan Beel)
Redactie KW

Cindy Dekein (39) is sinds 1 april de nieuwe directeur van het woonzorgcentrum De Hovenier. Tot eind maart was ze hoofd van de administratie. Ze volgt Bart Crombez op, die een nieuw project op groepsniveau van Armonea gaat ontwikkelen en uitrollen.

De nieuwe directeur woont in Bellegem, is master in de logopedie en audiologie en sinds september 2013 aan de slag in De Hovenier. “Ik ben blij en op 1 april met veel goesting aan mijn nieuwe opdracht begonnen”, begint Cindy te vertellen. “Voor mij staat alles in het teken van de bewoner, verwijzend naar de baseline in het logo van Armonea: Op geluk staat geen leeftijd.”

In De Hovenier verblijven op vandaag 106 bewoners – verzorgd en begeleid door een 65-tal medewerkers – opgedeeld in vier afdelingen : drie open afdelingen en en een beschermde afdeling. “De gemiddelde leeftijd ligt rond de 86 jaar en we verwelkomen op jaarbasis een 30-tal nieuwe bewoners na overlijdens of overplaatsingen.”

“Op de beschermde afdeling verblijven 34 bewoners, die wegloopgedrag vertonen en oriëntatie problemen hebben en dus extra aandacht vragen. De overige 72 residenten verblijven in de open afdelingen op het gelijkvloers, de eerste en derde verdieping.”

Helpen genieten

“Onze missie bij Armonea is om senioren te helpen genieten van leef-tijd op de manier die hen het best past. De bewoner staat altijd centraal. Men moet zich thuis voelen, verzekerd zijn van een uitstekende zorg, van elke dag kunnen genieten en zoveel mogelijk contact hebben met medewerkers en medebewoners.”

“Om dit te kunnen realiseren is er een uniek project in huis, namelijk Armonea Experience. Persoonsgericht werken en maximaal rekening houden met de resident en diens familie is de hoofdbetrachting”, aldus Cindy Dekein.

“Per kwartaal organiseren we ook een bewoners- en een familieraad, waar kleine en grote punten ter verbetering aan bod komen en waar vanaf dag één na de bijeenkomsten aan gewerkt wordt om ze te realiseren. Dergelijke consultaties van bewoners en familieleden van de residenten zijn uiterst belangrijk”, poneert mevrouw Dekein.

De start van het woonzorgcentrum in 2011 met de groep Senior Assist als private eigenaar en onder de vlag van De Nieuwe Seigneurie is niet vlekkeloos verlopen. In de beginfase waren er veel klachten van bewoners en een groot verloop van directie en medewerkers. In mei 2013 werd Armonea de nieuwe eigenaar en veranderde de naam later in De Hovenier.

Een nieuwe start

“Dit betekende een tweede, maar ook een nieuwe start”, vertelt de directeur en van dan af is het almaar beter gaan lopen. “In 2015 werd de nieuwe vleugel in gebruik genomen en konden we nieuwe bewoners verwelkomen, goed voor krimpende wachtlijsten. Ik ben ook blij met de goede contacten met de sociale diensten en andere woonzorgcentra in de regio Roeselare-Tielt”, zegt Cindy. “We helpen elkaar indien nodig en dat is bijzonder positief.”

“Onze missie is om senioren te helpen genieten van ‘leef-tijd’ op de manier die hen best past”

Armonea is momenteel de grootste onafhankelijke aanbieder in de senioren zorg. In West-Vlaanderen zijn er drie woonzorgcentra. Naast De Hovenier zijn er twee aan zee : Noordduin in Koksijde en Westduin in Middelkerke. “De Belgische tak van Armonea telt 6.400 geëngageerde medewerkers en 850 vrijwilligers die zorg dragen voor 9.100 senioren”, klinkt het enthousiast.

Verlaagde voetpaden

Straks op 14 mei is er groot feest in De Hovenier. Madeleine Vandermeersch blaast op die dag 100 kaarsjes uit.

“Dat is de tweede eeuweling sinds de opstart en daar zijn we erg blij mee”, zegt Cindy. Gelukkig en dankbaar is de nieuwe directeur ook met het verlaagde voetpad aan de voorkant van het woonzorgcentrum en het plan in uitvoering om dat ook elders in Rumbeke-centrum aan te passen.

Vele van haar bewoners maken graag en dikwijls een wandeling tot in het centrum en soms wat verder. “Wat nog ontbreekt zijn rustbanken. De stad is op de hoogte van deze wens en zal het nodige doen.”

De nieuwe directeur gaat er tenslotte prat op elke bewoner bij voornaam te kennen en neemt elke gelegenheid te baat om met hen een praatje te slaan. (AD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier