Chocolatier Willems krijgt vermelding in Gault&Miliau

Olivier Willems en zijn vrouw Inge zijn erg trots op hun vermelding in de Gault&Miliau gids. (Foto JRE)
Redactie KW

Olivier Willems (46), de Oostendse chocolatier, werd onlangs opgenomen in de Gault&Miliau gids. “Een kroon op het werk van 25 jaar hard werken met het leukste product op aarde”, zegt Olivier Willems trots.

Als leerling van ter Groene Poorte in Brugge was het in eerste instantie zijn bedoeling om bakker-banketbakker te worden. Al snel werd duidelijk dat chocolade de rest van zijn leven zou gaan bepalen. “Het was al tijdens mijn studies in Brugge dat ik merkte dat chocolade mij meer lag”, legt Olivier uit. “Tijdens de lessen chocolaterie merkte ik dat de creativiteit die je in chocolade kan leggen onvoorstelbaar is. In alles zag ik wel een mogelijkheid om smaakexplosies te creëren.”

Nadat hij zijn diploma behaalde, bouwde Olivier vakkennis op bij Roland Landuyt in Knokke. Op zijn 21ste opende hij al zijn eigen chocolatier in Oostende. “Het leek mij de meest logische keuze om me als zelfstandige te verdiepen in chocolade. Elke keer opnieuw probeer ik nieuwe smaken te ontdekken en die ook door mijn klanten te laten proeven. Ik wil zoveel mogelijk mee gaan met mijn tijd. Chocolade is veel gemoderniseerd. De mogelijkheden met chocolade zijn dan ook eindeloos. Alles in onze winkel wordt artisanaal gemaakt. We werken met heel veel kruiden en specerijen. Ik kijk daarbij erg op naar topchefs die me inspireren om ‘out of the box’ te denken en om zo te leren spelen met smaakcombinaties en creaties.”

Anoniem

In augustus kwamen anonieme recensenten proeven van de chocolade. “Je weet dat uiteraard nooit op voorhand. Sowieso was de ambitie er om in de gids te staan. Al 25 jaar werk ik erg hard om onze klanten de beste chocolade aan te bieden. België telt zo’n 500 chocolatiers. Daarvan werden er zo’n 70 gekozen. We werden niet alleen op onze chocolade beoordeeld, maar ook op interieur, de beleving in de winkel, enzovoort. We hebben veel moeten veranderen om modern en trendy te worden. Daarnaast hebben we zeer veel tijd in onze pralines gestopt. We zijn wel iets verminderd in onze chocoladestukken, maar het heeft geloond. De vermelding in de Gault&Miliau gids is de kers op de taart. Daarmee kunnen we onze klanten aantonen dat we goed bezig zijn.”

(JRO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier