Cartoon voor G-lopen van de Bruggenloop in Kortrijk

Peter Van Herzeele
Peter Van Herzeele Medewerker KW

Meaningfool vzw liet een wenskaart ontwerpen als ondersteuning van het G-lopen van de Bruggenloop, die voor het tweede jaar op rij aandacht heeft voor mensen met een beperking. De opbrengst gaat naar Aktraktie. Zij zetten zich in om jongeren opnieuw in het werkcircuit te krijgen.

Op 16 september wordt voor de achtste keer de Bruggenloop georganiseerd, een parcours waarbij de sportievelingen over de diverse bruggen in Kortrijk moeten lopen. Daarin wordt de tweede keer ook aandacht besteed aan het G-lopen. “Vorig jaar lieten we al mensen met een beperking lopen. Er was één kleuter op de 100 meter, de G-lopen op de 1.200 meter waren succesvol en op de 10 km liepen er ook een aantal mee. Dit jaar hopen wij dit door te trekken. Er loopt een groep van De Branding mee“, aldus organisator Franky Vandoorne. Naast de loop zelf is er een dagprogramma voorzien. “Stand-up comedian Ygor brengt een voorstelling die in het teken staat van het G-gebeuren. De groep Il Sogno Particolare treedt ook op. Dat is een acht man sterke groep van mensen uit De Lovie in Poperinge.” Tot slot is er ook Koerse Integral, voor mensen met een beperking, zowel jong als oud.”

Franky Vandoorne en Philip Saelens.
Franky Vandoorne en Philip Saelens.© TVK

Dat Ygor de dag opent is niet zo toevallig. Filip ‘Ygor’ Haeyaert is namelijk samen met cartoonist Bart Vantieghem de maker van een cartoon die Meaningfool vzw liet ontwerpen. “Dat Franky mensen met beperking ondersteunt om te lopen via ‘De Branding’ was er rap beslist om deze te steunen. Onze houding is gekenmerkt door acceptatie en respect voor mensen met een beperking“, duidt Philip Saelens van Meaningfool vzw. De vzw maakt wenskaarten en kaarsen en verzorgt comdeyoptredens voor verscheidene goede doelen. “Ygor is onze peter en Bart onze cartoonist. Start en aankomst van de loop ligt op Overleie, pal naast de eeuwenoude plataan. Op de cartoon staat die boom van het Sint Amandsplein. Deze boom is eigenlijk een symbool van de cartoon ‘Levensboom’.” Op de Bruggenloop zal een promotiestand van vzw Meaningfool aanwezig zijn. De opbrengst gaat integraal naar Aktraktie, een Kortrijkse vereniging die jongeren weer in het werkcircuit wil helpen. “Ze hebben dringend aan een bestelwagennodig. Die jongeren komen al enkele keren een helpende hand toesteken” pikt Franky in. De opwarming van de Bruggenloop 5 en 10 km wordt verzorgd door Oxygen. “Verder geven we aan elke aangekomene van de 5 en 10 km een fles Triple die enkel in omloop is voor wachtenden op wachtlijsten om in een instelling te geraken. Dit biertje heet daarom De Wachter.” De jongeren straten om half tien, de G-lopen om 10 uur. Daarna start de grote groep. Ygor geeft het ludieke startschot.

(Peter Van Herzeele/foto’s TVK)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier