Buurtplatform ‘Postbuzz’ van start in provinciehoofdstad

Het Postbuzz-team. Roularta wil na Brugge het concept ook uitrollen in Roeselare, Kortrijk en anderen steden en gebieden in de provincie. Tegen het einde van het jaar moet het in heel Vlaanderen actief. (foto SB) © STEFAAN BEEL
Piet De Ville
Piet De Ville Medewerker KW

Brugge is de pilootstad voor het online buurtplatform ‘Postbuzz’. Roularta nam de app eind vorig jaar over en wil die de komende maanden uitrollen over heel Vlaanderen.

Wie graag op de hoogte wil blijven van de nieuwtjes, koopjes, leuke aanbiedingen en evenementen in de dichte omgeving, vindt misschien wel zijn gading bij Postbuzz. Roularta Media Group nam dit online buurtplatform eind vorig jaar over en wil het versterken door de eigen content uit haar publicaties, zoals Krant van West-Vlaanderen, eraan te koppelen.

Groot publiek

“Bij Postbuzz staat de gebruiker centraal. Op basis van je fysieke adres kan heel lokale informatie aangeboden worden. Als gebruiker bepaal je zo zelf de straal van waaruit je de informatie binnen krijgt”, zegt Koen Victor, die binnen Roularta het project voort uitwerkt. “Dat gaat dan over werken in je straat, allerlei gemeentelijke informatie, huizen die te koop staan of promoties van plaatselijke handelaars. Je kan zelf bepalen over welke items je wil geïnformeerd worden. Doordat we er de artikels uit onze eigen titels zoals Krant van West-Vlaanderen, Deze Week en De Zondag aan linken, zorgt dit voor een erg rijk aanbod aan nuttige informatie voor de gebruiker.”

Als gebruiker bepaal je zelf de straal van waaruit je de informatie binnen krijgt

Postbuzz kiest ervoor om bij de aanvang van het vernieuwde, uitgebreide project de focus te leggen op provinciehoofdstad Brugge. “Als stad met een groot en divers publiek en vooral ook met veel evenementen, vormt Brugge de pilootstad voor ons project”, vertelt Koen Victor. “We willen ook het gesprek aangaan met het stadsbestuur van Brugge, zodat we met Postbuzz de verspreiding van nuttige informatie nog kunnen versterken. Ik denk bijvoorbeeld aan informatie over de afvalophaling, maar ook over het bekend maken van evenementen.”

Afspreken

“Het is overigens ook de bedoeling dat de gebruikers met elkaar in contact treden via Postbuzz. Je kunt eenvoudig zien wie in je straat of buurt ook lid is van Postbuzz en zo bijvoorbeeld met een aantal mensen afspreken om samen naar een evenement te gaan. Postbuzz wil dus buurten versterken. Handelaars krijgen de kans om gratis zelf een advertentie te plaatsen met een bereik van een straal van twee kilometer rond de handelszaak.”

“Willen die handelaars daarin ondersteuning of een groter bereik, dan is er wel een kostprijs aan gekoppeld. De gebruikers kunnen overigens meerdere adressen laten aanmaken. Wie bijvoorbeeld afkomstig is uit een bepaalde stad of er werkt maar niet woont, kan zowel voor zijn of haar woonplaats als voor de plaats waar een groot stuk van het sociaal leven zich afspeelt een adres opgeven en zo over beide leefwerelden informatie krijgen.”

Roularta wil na Brugge het concept ook uitrollen in Roeselare, Kortrijk en anderen steden en gebieden in de provincie. Later trekt Postbuzz naar Oost-Vlaanderen en tegen het einde van het jaar moet het in heel Vlaanderen actief zijn.


Je kan Postbuzz gratis downloaden in de App Store (Apple) of de Play Store (Android).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier