Brugge voert gratis shoppingbusjes alweer af

Gewezen burgemeester Renaat Landuyt stelde in mei 2018 de gratis shoppingshuttle voor. Die wordt nu alweer afgevoerd. © Davy Coghe
Stefan Vankerkhoven

De gratis shuttlebus voor kooplustigen tussen ‘t Zand en de Markt wordt afgevoerd en de stad start binnenkort onderhandelingen met De Lijn voor een vernieuwd openbaar vervoer. Met als belangrijkste inzet voortaan enkel nog elektrische shuttlebusjes in het stadscentrum én een nieuw traject voor de stadsbussen die naar de randgemeenten rijden.

Nieuwe bazen, nieuwe wetten. Renaat Landuyt (SP.A) is nog geen maand als burgemeester naar de exit geloodst en een deel van zijn mobiliteitsplan wordt grondig herzien. Het nieuwe schepencollege heeft zijn huiswerk gemaakt en het openbaar vervoer geëvalueerd. “Het eerste wat we gedaan hebben, is de gratis shuttlebusjes onder de loep nemen”, zegt burgemeester Dirk De fauw (CD&V).

Er was de voorbije maanden nogal wat kritiek op die busjes, omdat ze te weinig gebruikt werden en de haltes op andere plekken waren dan die van de lijnbussen.

Op 5 mei loopt het contract met de firma die de shuttlebusjes uitbaat ten einde. De stad neemt een dubbele beslissing: op die dag wordt de shuttleservice tussen ‘t Zand en de Markt, die vooral bedoeld was om shoppers in het weekend gratis te vervoeren in de Brugse winkelhoofdas, afgevoerd. Maar de shuttledienst tussen de randparking aan de Louis Coiseaukaai en het station, die pas in september werd opgestart, wordt met een jaar verlengd.

“De winkelbus tussen ‘t Zand en de Markt vervoert amper 75 à 125 reizigers per dag, met af en toe een piek tot 200 passagiers”, verdedigt Dirk De fauw die beslissing. “De bus die aan de Coiseaukaai vertrekt, heeft wel een stabiel en ruimer publiek, met 250 à 300 reizigers per dag. Die heeft een trouw publiek van Brugse werknemers. We merken dat laatstgenoemde shuttlebus veel gebruikt wordt voor het woon-werkverkeer, maar ook door mensen uit het noorden van Brugge. Die stallen hun auto op de parking aan de Coiseaukaai en nemen dan die gratis shuttlebus om naar ‘t stad te gaan. We zijn van trouwens van plan om die randparking, die vaak volzet is, uit te breiden.”

Nieuwe visie

Ondertussen wil De fauw proberen om de nieuwe visie van de stad Brugge over het openbaar vervoer te verkopen aan De Lijn. “De Vlaamse vervoersmaatschappij krijgt een nieuwe structuur, met veel meer autonomie voor de vervoersregio’s. Brugge vaardigt mij af naar de regionale mobiliteitsraad, waar ik onze nieuwe voorstellen zal verdedigen. Ik hoop ook op de steun van de andere burgemeesters uit de regio, omdat het ook hen ten goede zal komen en ik ook hun voorstellen voor een beter streekvervoer ten volle steun.”

We willen onderhandelen met De Lijn over elektrische busjes in de Brugse binnenstad

Hoe ziet de nieuwe mobiliteitsvisie van het Brugse stadsbestuur er concreet uit? Dirk De fauw: “Wij ijveren in de binnenstad voor een verbod op stadsbussen, die vanuit de randgemeenten naar de stad rijden. De reizigers zouden op drie plaatsen moeten kunnen overstappen op elektrische shuttlebusjes, die wel het stadscentrum in mogen: aan het station, op ‘t Zand en aan Ketsbrugge, vlakbij de Tuf Tuf. Op die drie plekken moeten laadstations voor die elektrische busjes ingericht worden. In overleg met De Lijn moet er een nieuw bussenplan uitgetekend worden.”

Onbetaalbaar?

Tot nu toe vond De Lijn dit plan onbetaalbaar en werd het bijgevolg in de prullenmand gegooid. Bovendien vreest de Vlaamse Vervoersmaatschappij dat veel busreizigers zullen afhaken, als ze tijdens hun traject moeten overstappen op een andere bus.

Waarom denkt de Brugse burgemeester dat De Lijn nu van gedacht zal veranderen? Dirk De fauw: “Die visie is ons ideaalbeeld, waarover binnen politiek Brugge al jaren eensgezindheid bestaat. Geen enkele Brugse politieke partij wil nog grote bussen in de binnenstad. Er kan en moet natuurlijk over onderhandeld worden, dat zal ik ook doen. In de nieuwe structuur van De Lijn krijgen de regio’s meer inspraak en zeggenschap. Het plan kost uiteraard veel geld en de stad Brugge is bereid hierin te investeren, we hopen dat De Lijn ook wat bijpast. De reizigers zullen mee betalen, want die elektrische busjes zullen niet gratis zijn.”

Hoeveel de kostprijs voor de aankoop en het gebruik deze elektrische busjes zal bedragen, is nog niet begroot. De shuttlebusjes, die nu in Gent en Antwerpen rijden, hebben 450.000 euro per stuk gekost, en voor de aanleg van een elektrisch oplaadpunt moet je op 90.000 euro rekenen. “Alles hangt af van hoe groot die elektrische busjes voor Brugge moeten zijn en hoeveel je er nodig hebt. Momenteel zijn elektrische busjes nog dubbel zo duur als dieselbussen. Maar we verwachten dat de prijzen de komende jaren fiks zullen dalen”, zegt Tom Van de Vreken, woordvoerder van De Lijn.

925 elektrische bussen

“In elk geval is De Lijn van plan om tegen 2025, met start al volgend jaar, 925 elektrische bussen voor het Vlaams grondgebied aan te kopen. Over zes jaar willen we volledig elektrisch rijden en worden alle dieselbussen verbannen. De Lijn wil meewerken aan een schonere, Vlaamse lucht en het verheugt ons dat de stad Brugge hierin een partner wil zijn. Bijgevolg hopen we dat we zo snel mogelijk met het stadsbestuur kunnen aan tafel zitten om hierover te onderhandelen”, besluit Tom Van de Vreken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier