Bouw ondergrondse parking zeedijk vertraagd in Oostende

De openingen in de Albert I-promenade zijn voorlopig dichtgemaakt in magere beton en gecamoufleerd met planten en zitbanken. In september gaan de openingen weer open en wordt verder gewerkt. © HH
Hannes Hosten

De bouw van de parking onder de Albert I-promenade loopt niet van een leien dakje. Het casco, dat al bij de renovatie van de zeedijk werd klaargezet om er later de parking in te bouwen, vertoont mankementen en dat leidt tot vertraging. “Er zijn vragen bij de stabiliteit van de cascostructuur. Via een kortgeding willen we daarvoor een expert laten aanstellen”, zegt Charlotte Castelein van Groep Castelein, die de parking bouwt.

De Albert I-promenade, het stuk zeedijk tussen Zeeheldenplein en Kursaal, werd al in 2009 gerenoveerd. Omdat het toen nog maar recent aangelegde groeistrand nog niet geconsolideerd was, gaf het Vlaams Gewest geen toelating om er grond uit te graven. Daarom besloot het stadsbestuur om het casco de buitenmuren, zeg maar van de parking al te bouwen om die dan later te kunnen uitgraven.

De Veurnse groep Castelein kocht de ondergrond vorig jaar voor 4,75 miljoen euro om er een parking te bouwen. De stad verkocht met verlies, want het casco werd destijds voor 8 miljoen euro gebouwd. Maar er werd dan ook nog maar een eerste niveau verkocht. Het tweede blijft voorlopig onder de grond zitten, in afwachting van verdere onderhandelingen. Het eerste niveau, dat nu wordt uitgegraven, zal 243 rotatieplaatsen en 77 huurboxen tellen.

Vertraging

Maar de werken, die begin dit jaar zijn gestart, vorderen niet zoals het hoort. Voor de duur van de zomermaanden zijn alle openingen gedicht in magere beton en wordt niet verder gewerkt. Op maandag 3 september gaan de werkzaamheden verder. “Eerst moeten alle openingen weer geopend worden en dan gaan we weer aan de slag”, aldus Charlotte Castelein. “De graafwerken zijn voor 95 procent klaar, maar we zullen toch nog een week graafwerk hebben.”

“In die week zullen we nog veel heen en weer moeten rijden met afgegraven grond, maar daarna begint de binnenafwerking en is het grootste werk achter de rug”, probeert Charlotte de omwonenden gerust te stellen. “Onze planning was om eind dit jaar helemaal klaar te zijn met de parking, maar nu verwachten we dat het maart zal worden. Al durf ik me nog niet echt uit te spreken over de einddatum.”

Mankementen

De vertraging heeft alles te maken met mankementen aan de cascostructuur. De rechtbank zal zich moeten uitspreken over het tijdverlies en de meerkosten, maar via een kortgeding willen we daar nu een expert voor laten aanstellen. De werkvloer bovenaan moest normaal vanzelf loskomen, maar dat gebeurde niet. Dat zorgde voor veel extra werk. Bovendien zijn er vragen bij de stabiliteit van de cascostructuur. Die zal de expert moeten beantwoorden.”

Burgemeester Johan Vande Lanotte bevestigt in grote lijnen het verhaal van Charlotte Castelein. “Tussen de betonlaag en de onderliggende fond moet een olie worden gelegd, die zorgt dat de fond makkelijk loskomt. En dat is hier niet correct gebeurd. De stad en het Vlaams Gewest hebben de firma in kwestie in gebreke gesteld en de gerechtelijke procedure loopt nu. We voeren die samen met de Groep Castelein, er is geen conflict met hen. We zijn nog binnen de termijn van tien jaar na de oplevering van het casco.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier