Bordurenplan moet Rumbeke een stuk veiliger maken voor minder mobiele mensen

Fervente fietser Gilbert Clarys, schepen Griet Coppé en rolstoelgebruiker Karla Buffel op het Kerkplein waar een nadloze overgang komt aan een oversteekplaats. © (Foto Stefaan Beel)
Peter Soete

Het is het Roeselaarse stadsbestuur menens met de aandacht voor de randgemeenten. Volgende week gaat men in Rumbeke van start met het verlagen van de stoepranden en het effenen van de voetpaden. Ook de kasseien in de Hoveniersstraat en de Louis Leynstraat gaan eruit terwijl er een mooi voet- en fietspad komt die van zaal Ocar naar de Regenbeek loopt.

De dienst openbare werken van de stad Roeselare tekende de grote lijnen uit van het ‘Bordurenplan Rumbeke’. Dat gebeurde in samenspraak met de bewoners en directies van woonzorgcentra, scholen en andere hulpverleningsorganisaties van het Rumbeekse centrum. “Vanuit verschillende organisaties die veel minder mobiele mensen in hun rangen tellen, heb ik vaak te horen gekregen wanneer er eens zou gekeken worden om de voetpaden in Rumbeke toegankelijker te maken voor ouderen, rolstoelgebruikers en voor mensen met een rollator“, begint bevoegd schepen Griet Coppé.

“Die klacht kwam echt heel vaak terug en nu hebben we als stadsbestuur beslist om de handschoen op te nemen. Dat zijn geen megagrote werken die een stadsbeeld veranderen maar wel kleinere werken die een stadsdeel veiliger maken voor minder mobiele mensen.”

Stoepranden

“Volgende week zullen onze diensten starten met de stoepranden van de voetpaden te verlagen in de omgeving van woonzorgcentra en scholen of plaatsen waar het openbaar vervoer een stopplaats heeft. Dan denk ik bijvoorbeeld aan de Sint-Petrus en Paulusstraat waar een naadloze overgang komt tussen de voetpaden en een aanrijdbare boordsteen bij de bushalte. In de Sint-Blasiusstraat verbreden we de doorgang van het voetpad en op het binnenplein en de ingang van OCAR komt er een toegankelijke helling tot de ingang en voorzien we ook een goed toegankelijke en effen doorsteek van het plein voor de voetganger en de fietser.”

“De kasseien in de Hovenier- en Louis Leynstraat worden vervangen door een egaal wegdek”

“Mensen die goed te been zijn ondervinden weinig hinder van minder aangepaste oversteekplaatsen en oneffen voetpaden maar voor andere mensen kan dit het verschil betekenen tussen echt sukkelen en misschien zelfs vallen tot overeind blijven. Een naadloze overgang bij oversteekplaatsen vinden wij heel belangrijk en die kan relatief snel gerealiseerd worden.

Verzakking

“Ondertussen worden ook de voetpaden gecontroleerd en aangepakt waar nodig. Het kan bijvoorbeeld dat bij relatief nieuwe voetpaden er inderdaad een kleine verzakking is omdat er nutswerken zijn gebeurd en de grond zich nadien een klein beetje heeft ‘gezet’. We zullen ook ons best doen om dat weg te werken. Een stuk dat we zeker zullen aanpakken is het voetpad tussen het Torentje en de Izegemsestraat.”

“In één en dezelfde moeite verdwijnen ook de kasseien uit de Hoveniersstraat en de Louis Leynstraat en worden ze vervangen door een egaal wegdek, fietspad en voetpad. Tenslotte zullen we ook in samenwerking met de woonzorgcentra enkele strategische locaties bepalen waar er zitbanken zullen komen. We zijn er zeker van dat die niet alleen voor minder mobiele mensen een welgekomen rustplaats zullen zijn maar voor iedereen die even wil uitblazen.”

Pilootproject

“Alle werken in het centrum van Rumbeke moeten af zijn tegen de zomervakantie. En dan kunnen we dit pilootproject evalueren en beslissen of dit voor herhaling vatbaar is op andere plaatsen in de stad.” (Peter Soete)

(PS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier