Bewoners zijn ontevreden over de toestand van de Sneppestraat in Kortemark

De Sneppestraat vertoont veel beschadigingen, maar er zijn eerst rioleringswerken nodig voor er een nieuwe asfaltlaag kan komen. © Foto JDK
Redactie KW

Enkele bewoners van de Sneppestraat vinden het meer dan nodig dat de toestand van het wegdek in hun straat aangekaart wordt. Ze zien andere straten in de gemeente heraangelegd worden en vragen zich af wanneer hun straat aan de beurt is.

“De toestand van onze straat is echt erbarmelijk”, aldus bewoner José Van Slembrouck. “Ik denk dat ik met mijn verzuchtingen de mening van een groot deel van de inwoners van de straat vertegenwoordig. Dat er nog niet in de nabije toekomst aan de straat zal gewerkt worden, weten we nu al, maar toch zijn enkele verbeteringswerken meer dan nodig. Eind 2014 werd er door de Vlaamse regering 700.000 euro subsidie voorzien voor het aanleggen van gescheiden riolen.”

“De gemeente zou ook van de gelegenheid gebruik maken om een nieuwe weg aan te leggen, eens de nieuwe riolen op hun plaats liggen. Er werd ons eind 2014 door het gemeentebestuur een nieuw wegdek beloofd. De vraag is nu alleen: wanneer?”

“Onze straat telt naar het einde toe heel wat putten. Deze worden gevuld, maar op den duur is dit geen oplossing meer. Onlangs werden de bovenlagen van Handzamestraat, Nieuwstraat en Stationsstraat van een nieuwe bovenlaag voorzien, maar was dit voor onze Sneppestraat niet dringender? Ook de overgang van Koutermolenstraat naar Sneppestraat is echt gevaarlijk: een verbreding van de weg is daar meer dan aangewezen. In onze straat zijn de goten overal verzakt en kapotgereden. De afwatering laat te wensen over en heel wat inwoners staan na een regenvlaag met een serieuze plas voor de deur. Ook zijn er in onze straat geen echte voetpaden te vinden. Voetgangers moeten dus op de weg wandelen.”

José Van Slembrouck en Eric Cassaert zijn niet te spreken over de staat van de Sneppestraat.
José Van Slembrouck en Eric Cassaert zijn niet te spreken over de staat van de Sneppestraat.© Foto JDK

Ratten

“Dat is gevaarlijk voor rolstoelen, kinderwagens en bejaarden die zich op de weg begeven. Er is hier ook veel meer verkeer in de straat dan vroeger en de automobilisten nemen het niet altijd even nauw met de snelheidsbeperkingen. 50 km/u is hier eerder uitzondering dan regel. Misschien is het een optie om zo’n waarschuwingsbord die de snelheid aangeeft, te plaatsen?”

“Het moet gezegd dat de kaders aan de muur hier soms hangen te daveren als er weer eens een zware vrachtwagen voorbijdreunt.”

“Tot slot zitten we ook met een rattenprobleem, want ze huizen in onze kapotte rioleringen. We hopen dat het gemeentebestuur toch een inspanning zal doen om ons probleem hier wat sneller dan gepland aan te pakken. Preventief putten vullen zoals in het verleden is zeker geen goeie oplossing”, besluit José.

Zoeken naar uitweg

“We zijn ons wel degelijk van de slechte situatie van het wegdek in de Sneppestraat bewust, maar momenteel zitten we met het probleem dat we geen uitweg weten met ons regenwater”, aldus schepen van Openbare Werken Johan Braem (Open VLD). Ik had graag via privégronden tegenover de Sneppestraat het water afgeleid naar de Handzamevaart, maar we krijgen geen toestemming van de eigenaars. Een onteigeningsprocedure opstarten is ook geen optie, het gaat hier om een ondergrondse onteigening. Het ware nochtans simpel: we zouden die privéweg nadien weer in zijn oorspronkelijke staat herstellen.”

“Ik kan de bewoners van de Sneppestraat wel meegeven dat we aan het kijken zijn voor een alternatieve oplossing. We zouden met ons water weg kunnen via de Wilgenlaan, maar dan moet je ook heel die straat weer opengooien. Mocht alles volgens plan verlopen zijn, konden we in de tweede helft van dit jaar starten met de Sneppestraat.”

“Momenteel moeten we dus noodgedwongen met tijdelijke oplossingen de straat wat oplappen. Ik denk dat iedereen het met me eens is dat we onmogelijk eerst een nieuwe laag asfalt moeten gieten, om dan later weer de straat open te breken om nieuwe rioleringen te leggen.”

(Jeffrey Dael)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier