Belgocontrol schiet luchthaven Kortrijk-Wevelgem te hulp

© BELGA
Redactie KW

Luchtverkeersleider Belgoconrol maakt zijn intrede op de luchthaven Kortrijk-Wevelgem en zal instaan voor opleidingen en de installatie en het onderhoud van meet- en navigatieapparatuur. Daarmee schiet Belgocontrol de luchthaven te hulp die sinds eind vorig jaar enkel nog vliegverkeer kon toelaten bij mooi weer.

Overheidsbedrijf Belgocontrol en de West-Vlaamse Intercommunale Vliegveld Wevelgem-Bissegem (WIV) tekenden maandag een overeenkomst tot samenwerking. Tegelijkertijd krijgt de luchthaven met Dirk Van Belleghem een nieuwe gedelegeerd bestuurder. In september 2016 kreeg de luchthaven te horen dat ze na een negatieve audit van EASA, het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart, geen zogenaamde IFR-vluchten (Instrument Flight Rules) mocht uitvoeren. Concreet betekende dit dat de luchthaven bij slecht weer nagenoeg onbereikbaar was omdat ze enkel nog op basis van Visual Flight Rules, dus op het zicht, vliegverkeer kon toelaten.

Stroomversnelling

Daarom stapte de luchthaven naar de enige dienstverlener in België die haar kon helpen met de nodige meteo- en GPS-installaties, gecertificeerd personeel en gecertificeerde apparatuur. WIV was al langer in gesprek met Belgocontrol, maar de beslissing van EASA bracht alles in een stroomversnelling. Vorige week zette de Vlaamse regering het licht op groen om de luchthaven van Wevelgem 1,7 miljoen euro per jaar toe te kennen voor veiligheid, waarmee WIV de kosten kon dragen voor de diensten van Belgocontrol.

Dit is een mijlpaal en een stevige stap voorwaarts in de ontwikkeling en de professionalisering van onze luchthaven

Belgocontrol, dat nu actief is op alle Belgische regionale luchthavens, investeert 1,2 miljoen euro in het project en zal instaan voor alle technische installaties, voor zes gecertificeerde medewerkers, voor vier meteopersoneelsleden en voor de uitbouw van de satellietnavigatie zodat IFR-vluchten terug mogelijk zijn. Op 9 november zou de luchthaven dan terug volledig operationeel moeten zijn.

Nieuwe gedelegeerd bestuurder

Tegelijkertijd kondigde de luchthaven ook de komst van Dirk Van Belleghem aan als nieuwe gedelegeerd bestuurder van de luchthaven. Hij moet zorgen voor een vlotte overname van de huidige WIV door de nieuwe opgerichte vennootschap NV Internationale Luchthaven Kortrijk-Wevelgem. Dat was een belangrijke voorwaarde van de aandeelhouders: West-Vlaanderen, het Vlaams Gewest en intercommunale Leiedal. Van Belleghem moet bovendien de luchthaven aantrekkelijk en competitief maken voor verdere privatisering door een externe luchthavenuitbater.

Opportuniteit

“Dit is een mijlpaal en een stevige stap voorwaarts in de ontwikkeling en de professionalisering van onze luchthaven”, aldus Filip Daem, voorzitter van de luchthaven. “We waren al lang aan het onderhandelen met Belgocontrol, al veel langer dan september 2016. We hebben van een tegenvaller een opportuniteit kunnen maken, waardoor we onze activiteiten als zakenluchthaven terug kunnen doen groeien. De zakenluchthaven is bijzonder belangrijk voor economische ontwikkeling van de regio.”

Innovatie en flexibiliteit

“Met deze actie in Kortrijk toont Belgocontrol niet alleen zijn sterke betrokkenheid bij de luchtvaartsector in België aan, maar ook zijn knowhow. Samen met de verantwoordelijken van de luchthaven hebben wij een actieplan opgesteld dat beantwoordt aan de behoeften van de luchthaven“, aldus Johan Decuyper, CEO van Belgocontrol. “Wij gaven ook blijk van innovatie en flexibiliteit, onder andere door nieuwe diensten aan te bieden zoals AFISO-opleidingen. In het kader van het masterplan van de luchthaven van Kortrijk zullen wij nieuwe technologische tools blijven uitrollen om de luchthaven te helpen in zijn toekomstige ontwikkeling.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier