263 telefoongesprekken per dag voor Kortrijks meldpunt 1777

© JVGK
Redactie KW

Zes op de tien Kortrijkzanen kennen meldpunt 1777. Dat blijkt uit de jongste resultaten van Kortrijk Spreekt op Toer. “Het meldpunt wordt almaar bekender, maar er is nog werk aan de winkel”, aldus Philippe De Coene.

Meldpunt 1777 bestaat sinds 2010 en is als het ware een samengaan van bestaande Kortrijkse meldpunten als Rap en Rein en Wacht op de Weg. “Intussen bestaat 1777 uit tien personeelsleden die de onthaalbalie in het stadhuis, de telefoonlijn en de mailbox behartigen”, stelt schepen Philippe De Coene, bevoegd voor 1777.

Uit de jongste resultaten van de bevraging Kortrijk Spreekt op Toer blijkt dat zes op de tien Kortrijkzanen 1777 kennen. Het meldpunt is het meest bekend in Bellegem centrum (75 procent), Heule centrum (46 procent) hinkt wat achterop. “Over de opvolging van hun klacht of opmerking zijn twee op de drie inwoners tevreden. Er zijn ook mensen die ontevreden zijn: twee op tien. Er is dus nog werk wat betreft bekendheid als klanttevredenheid.”

Hoe dan ook blijft het aantal meldingen wel stijgen. “In zeven jaar tijd gaan we van 13.260 (2010) naar 23.530 (2017)”, aldus nog de schepen. “We maken daarbij een onderscheid tussen eerstelijns- en tweedelijnsmeldingen. Die eerste categorie zijn meldingen die tijdens het contact opgelost worden. Dat gaat bijvoorbeeld om vragen als ‘Waar kan je een UiTPAS kopen?’ of zelfs ‘Is het stadhuis vandaag open?’ Bij tweedelijnsmeldingen moeten de medewerkers navraag doen.”

“Het aantal eerstelijns- en tweedelijnsmeldingen is altijd al zowat gelijk geweest. Voor 2017 gaat dat om respectievelijk 11.837 en 11.693 meldingen. Tweedelijnsmeldingen worden in gemiddeld 14 dagen afgehandeld. Een groot verschil met bijvoorbeeld 2010: toen duurde een afhandeling gemiddeld 33 dagen.”

Het grootste aantal meldingen in 2017 gaat over ophaling en afval en park- en groenonderhoud. Dat was ook de vorige jaren al zo. Wel opvallend is het aantal telefoongesprekken dat de medewerkers van 1777 in 2017 deden: 68.271 of 263 per dag. “Dat is in vergelijking met 2016 een stijging met 17.000. Dat komt omdat het stadhuis op afspraak werd ingevoerd. Een vijfde van de afspraken werd telefonisch geregeld”, besluit Philippe De Coene. (AXV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier