Van Facebook tot polo’s in Langemark-Poelkapelle

SP.A-dynamisch gaf het minst uit. (Foto pco)
Redactie KW

In Langemark-Poelkapelle mochten de partijen maximum 32.000 euro besteden aan verkiezingsuitgaven. Geen enkele partij kwam in de buurt, laat staan dat ze zelf over zoveel middelen zouden beschikken.

Het maximumbedrag van de uitgaven voor de verkiezingspropaganda van de lijsten wordt per schijf berekend. Tot 1.000 ingeschreven kiezers op de kiezerslijst mag een partij 2,70 euro per ingeschreven kiezer uitgeven. Van 1.001 tot 5.000 loopt het bedrag terug naar 1,10 euro. En vanaf 5.001 tot 10.000 ingeschreven kiezers ligt het cijfer vast op 80 cent per kiezer. Langemark-Poelkapelle telde 6.099 ingeschreven kiezers. Omgerekend per schijf betekent dat 7.979,20 euro. Daarnaast mag men per kandidaat 1.250 extra uitgeven. “De lijvige bundel met verkiezingsuitgaven, een papieren versie, moest fysiek afgegeven zijn voor 14 november bij de griffie in Brugge. Daar zou een administratieve vereenvoudiging op zijn plaats kunnen zijn“, zegt lijsttrekker voor CD&V Alain Wyffels.

CD&V stuurde in een Excel-bestand al de uitgaven van de partij en de kandidaten door. “Wij hebben als partij 7.457,53 euro uitgegeven. Iedere kandidaat is onder de persoonlijke uitgave van 1.250 euro gebleven. Wij hebben geen advertenties meer geplaatst in kranten of weekbladen. Voor reclame op Facebook hebben we 455,66 euro betaald. De gemiddelde uitgave van de individuele kandidaat bedroeg 383 euro.”

Polo’s

SP.A dynamisch gaf met 4.879,2 euro het minst uit. N-VA gaf onder meer 3.406 euro uit aan advertenties in de pers, 48 euro aan 8 T-shirts voor de vrouwelijke kandidaten en 1.974 euro aan internetcampagne. Tope 8920 trok 1.849,70 euro uit voor verkiezingsfolders en 200 euro voor polo’s voor alle kandidaten. Frank Gheeraert had nog een eigen aangifte met 350 euro voor brieven en omslagen, plus 139,57 euro voor productie- en huurkosten voor niet commerciële borden van 4 vierkante meter of minder.

Het is duidelijk dat geen enkele partij de financiële middelen bezit om de wettelijke plafonds te benaderen. Het adverteren via Facebook is volledig doorgebroken. Dat laatste gaat ten koste van reclame via de gedrukte pers. (pco)