Tielt denkt aan zone 30 in de hele historische stadskern

Jos Remaut

Dit liet mobiliteitsschepen Guido Mehuys (SP.A) van zijn tong rollen op de gemeenteraadszitting van vanavond. Hij antwoordde hiermee op een vraag van Vincent Byttebier (CD&V) naar een betere onderlinge afstemming van de diverse kleine zones 30 in het centrum.

Heel concreet vroeg Byttebier naar de invoering van zone 30 in de Sint-Janstraat. “De Sint-Janstraat is de enige straat die rechtstreeks uitkomt op de Markt met een toegelaten snelheid van 50 km per uur. Het is onverantwoord dat er in zo’n smalle straat met enkele cafés zo snel mag gereden worden.” Hij plaatste de problematiek ook in een ruimer kader : ” In de voorbije bestuursperiode werden her en der in het centrum al enkele zones 30 ingevoerd, maar zonder echt samenhangend beleid. Door dat lappendeken aan verschillende snelheidsregimes weet de weggebruiker niet altijd even duidelijk welke snelheid hij nu precies dient aan te houden. We willen meer eenheid en gelijkheid in het stadscentrum, en minder verkeersborden. De snelheidsregimes moeten daarenboven duidelijker af te lezen zijn uit de inrichting van de weg.”

Schepen Guido Mehuys gaf hem geen ongelijk, integendeel. “Ik ben het absoluut met u eens dat er veel te veel borden staan. En ik ben van mening dat eigenlijk heel onze historische kern één zone 30 moet worden. Naast de Sint-Janstraat denk ik bijvoorbeeld ook aan de Hulststraat en de Ieperstraat. Maar we moeten dat in een groter plan kaderen. Nu nog snel borden 30 plaatsen in de Sint-Janstraat heeft geen zin. Want enkel borden plaatsen lost niet veel op, je moet vooral de maatregel gaan handhaven. Maar de politie staat hiervoor niet te springen, en het is ook technisch heel moeilijk om te gaan flitsen in dat soort straten. We zullen dus ook moeten sleutelen aan de inrichting van de weg, al is het mijn overtuiging dat het nu al heel moeilijk is om snel te rijden in de Sint-Janstraat, wegens haar smalle karakter, de voorrang rechts en de vele geparkeerde wagens in het tweede deel.”

“Laat ons dat dus eerst op ons gemak in de verkeerscommissie voorbereiden”, besloot schepen Mehuys, “en trouwens : we zullen in deze oefening ook de implicaties moeten meenemen die de uitbouw van de collegesite heeft op het verkeer in ons centrum.”

Waarop Vincent Byttebier meteen : “Tja, dan zal het nog lang duren !”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier