Parkeerplaatsen in de Kerkstraat in Anzegem veroorzaken ergernis

De parkeerplaatsen op het baanvak zorgen voor onveilige verkeerssituaties. © XC
Redactie KW

Tijdens de gemeenteraad van Anzegem bracht oppositielid Maurice Vanmarcke (Eendracht) ter sprake dat de parkeerplaatsen in de buurt van scholen in de Kerkstraat een gevaar zijn voor de schoolgaande kinderen. Vrachtwagens zouden door hun ruime draaicirkel het overstaande voetpad en fietspad gebruiken om uit te wijken voor geparkeerde wagens.

“Op een Bonanza-overleg, dat is een overleg tussen scholen en het gemeentebestuur, kwam duidelijk naar voor dat de parkeerplaatsen een gevaar vormen voor de kinderen”, vertelt oppositielid Maurice Vanmarcke (Eendracht). De oppositie komt zelfs met een eenvoudige oplossing. Plaats alle parkeerplaatsen aan één kant van de straat, dus niet aan de kant van de scholen. Op die manier rem je ook het doorgaand verkeer, maar breng je de kinderen niet in gevaar.

Snelheidsbeperkingen worden genegeerd

Rik Colman, schepen van Verkeersveiligheid (CD&V), verdedigt de keuze van de plaatsing van de parkeerplaatsen op de openbare weg. “In Anzegem hebben bestuurders de vreselijke gewoonte zich amper te houden aan de snelheidsbeperkingen. Na 22 uur is de Kerkstraat een autosnelweg. We kunnen niet anders dan dergelijke verkeersremmende parkeerplaatsen voorzien.”

Na 22 uur wordt de Kerkstraat een autosnelweg – schepen van Verkeersveiligheid Rik Colman

Op het voorstel om de parkeerplaatsen op één kant van de weg te plaatsen, heeft de schepen een eenvoudig antwoord. “Er mogen slechts twee auto’s parkeren op elke strook. ‘s Middags aan de broodjeszaak ‘4 Stagioni’ staan soms wel vijf auto’s op de parkeerstrook. Dan is het niet moeilijk dat alles geblokkeerd zit. Dat lost dus het probleem niet op.”

Het gemeentebestuur heeft al even een aanvraag ingediend bij het AWV (Agentschap Wegen en Verkeer) om in de Kerkstraat aan mobiele trajectcontrole te doen. “Op die manier kunnen we de parkeerplaatsen afschaffen en de wegpiraten op straffe van geldboete verplichten hun snelheid aan te passen“, voegt schepen Colman toe.

Niet te veel invalswegen

Om in aanmerking te komen voor trajectcontrole bij het AWV, moet echter aan heel wat voorwaarden voldaan worden. Zo mogen er niet te veel invalswegen zijn zoals de Buyckstraat of zelfs de parking aan Delhaize. “Helaas staat Anzegem niet op de prioriteitenlijst van het AWV. Op dit moment is het AWV onderzoek aan het doen naar de beschikbaarheid. Eigenlijk zouden ze voor de vakantie het resultaat laten weten”, vertelt de schepen.

De oppositie liet merken dat een trajectcontrole eigenlijk nog de beste oplossing is. “Het verwijderen of verplaatsen van parkeerplaatsen is ook voor de middenstand een nadeel. We begrijpen natuurlijk ook dat een parkeerplaats voor de deur commercieel goed gezien is”, erkent ook oppositielid Vamarcke.

(XC)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier