N-VA pleit voor een tunnel en een verticale boerderij in Wevelgem

Dit gebouw zal tegelijkertijd een verticale boerderij, kinderdagverblijf en rust- en verzorgingstehuis zijn. © (GF)
Stefaan Lernout

Er was maandagavond heel wat interesse voor het alternatieve masterplan van N-VA dat Henk Louf presenteerde. In het ‘Herakles’-plan wordt de N8 gedeeltelijk ondergronds gebracht, de tunnel biedt toegang tot een ruime ondergrondse parkeerplaats. Het plan voorziet in een verticale boerderij, een gebouw dat meteen een attractie moet worden van Wevelgem. Het verkeersprobleem denkt hij op te lossen door de verkeerslichten te bannen en van de verkeerspunten shared space te maken voor de verschillende weggebruikers.

Een bomvolle zaal Leyedaele, naar schatting 300 personen, waren maandagavond nieuwsgierig aan het luisteren naar de N-VA versie van het masterplan voor Wevelgem centrum. Filip Daem (N-VA) zorgde voor de introductie en onthulde de naam van hun plan: “Herakles”. “We palaveren nu al dertig jaar over de herinrichting van het centrum”, aldus Daem. “Laten we nu de tijd vinden om net als Herakles de Augiasstal aan te pakken en de stroom te verleggen en zo een andere koers door Wevelgem te laten voeren.”

En dan was het de beurt aan lijsttrekker Henk Louf. In het publiek waren de diverse politieke partijen sterk vertegenwoordigd, toch wel nieuwsgierig naar het plan dat door Filip Daem als spectaculair werd aangekondigd.

CD&V is gebuisd

Dat bleek nogal mee te vallen, toch het eerste stuk. Kern van het plan is een tunnel die ter hoogte van het kasteel begint en eindigt ter hoogte van het politiebureau. Een korte tunnel dus, met directe ingang naar de ondergrondse parking die plaats biedt aan 200 wagens. “Want daar heeft CD&V behoorlijk de bal misgeslagen”, zegt Louf. “Volgens mij zijn ze gebuisd. Het gemeentebestuur betaalde eerst 100.000 euro om een studie te maken, waarna ze de bevolking bevraagd hebben en dan pas het aantal parkeerplaatsen zijn beginnen tellen. In ons voorstel doen we alles in de omgekeerde volgorde.”

De kern van het plan is een tunnel die ter hoogte van het kasteel begint en eindigt ter hoogte van het politiebureau.
De kern van het plan is een tunnel die ter hoogte van het kasteel begint en eindigt ter hoogte van het politiebureau.© (GF)

“Wat we niet willen is extra ruimte voor handelszaken” – N-VA-lijsttrekker Henk Louf

Daar valt iets voor te zeggen, anderzijds is het niet duidelijk of wat N-VA nu voorstelt technisch haalbaar is.

Waar nu het zwembad staat voorziet N-VA een zwemvijver met loungebar die de ontmoetingsplaats bij uitstek moet worden. Het plein met de ondergrondse parking wordt grotendeels overdekt zodat evenementen en markten niet meer gehinderd worden door slechte weersomstandigheden. “Wat we niet willen is extra ruimte voor handelszaken”, aldus Henk Louf. “Het is een algemeen fenomeen dat steden te kampen hebben met leegstand van handelszaken. Wie een winkel wenst te openen in het centrum vindt zeker een eigendom in het bestaande aanbod.”

Landbouw in de hoogte

De tweede pijler van het alternatieve masterplan ligt aan de andere kant van de N8, waar nu de parking is voor het cultureel centrum. Daar ziet de N-VA lijsttrekker een prachtig gebouw verrijzen dat tegelijkertijd een verticale boerderij, kinderdagverblijf en rust- en verzorgingstehuis is. “Amsterdam heeft zijn eigen verticale boerderij die de helft van de bevolking van tomaten, courgettes en andere groenten voorziet. Het hoge glazen gebouw bevat verder een kinderopvang en een rusthuis. Het zou een attractie kunnen worden, dat Wevelgem herkenbaar maakt tot een eind buiten de gemeentegrenzen.

Shared Space

Het masterplan hangt samen met een mobiliteitsplan, daar kwam Henk Louf met een wel heel verrassend voorstel. Om het probleem van de mobiliteit op te lossen stelt hij voor om alle verkeerslichten te bannen – na een proefperiode. En te evolueren naar een “shared space” waar de ruimte gedeeld wordt met alle weggebruikers. Dat idee komt van verkeersdeskundige Hans Monderman en werd al in de gemeente Drachten, in Nederland, met succes toegepast. Het gaat regelrecht in tegen het idee dat de verkeersstromen moeten gescheiden worden. “Het principe is dat auto’s, fietsers en voetgangers zich op een verkeerspunt in harmonie bewegen. Dat ze allen de verantwoordelijkheid dragen voor zichzelf en die andere weggebruikers.”

Om het probleem van de mobiliteit op te lossen stelt Henk Louf voor om alle verkeerslichten te bannen.
Om het probleem van de mobiliteit op te lossen stelt Henk Louf voor om alle verkeerslichten te bannen.© (GF)

Het siert Henk Louf, en bij uitbreiding N-VA, dat hij met een gedurfd voorstel op de proppen komt. Een tunnel, een futuristische verticale boerderij als trekpleister van de gemeente en een centrum waar iedere weggebruiker vrij zijn deel mag nemen van de rijweg met respect voor de andere. Daar valt over na te denken en wellicht valt er voor elk van deze voorstellen zeker iets te zeggen. Dat gaf ook burgemeester Seynhaeve toe, die de bijeenkomst bijwoonde. Hij leek het geheel toch vooral wat sceptisch te bekijken. Er waren ook vertegenwoordigers van Groen aanwezig. Ook zij stelden zich vragen bij de technische haalbaarheid van de voorstellen.

Het principe is dat auto’s, fietsers en voetgangers zich op een verkeerspunt in harmonie bewegen

Dat het centrum dient aangepakt te worden, daar zijn alle partijen het over eens. Hoe dat moet gebeuren is een belangrijk thema geworden, toch voor de inwoners van deelgemeente Wevelgem. Herakles zou een volwaardig initiatief moeten vormen voor het plan van het bestuur. Burgemeester Seynhaeve en CD&V namen N-VA al wat wind uit de zeilen door hun voornemen om de N8 in lokaal beheer te nemen. De verkiezingen zijn nu wel heel nakend.