Kortrijk Vooruit: “Shop&Go uitbreiden tot een uur en tot slechts 18 uur”

Shop&Go-parkeren moet een uur worden volgens Kortrijk Vooruit. © JVGK
Redactie KW

Net als alle andere partijen heeft Kortrijk Vooruit de voorbije weken gewerkt aan zijn verkiezingsprogramma. “We vinden dat de tijd rijp is om met onze speerpunten naar buiten komen”, stelt voorzitter Geo Verstichel. “Die zijn mobiliteit, economie en beleving.”

Bij Kortrijk Vooruit, een partij van onafhankelijken, doen ze geen uitspraken over het aantal zetels dat ze in de gemeenteraad ambiëren. Maar ambitieus is het team van voorzitter Geo Verstichel wel. “Ons programma is daar een weerspiegeling van”, stelt hij. “We willen Kortrijk vooruithelpen. Niet door alles af te breken, integendeel. Eigenlijk willen we voortbouwen op de goede zaken die de vorige legislatuur zijn gebeurd.”

Natuurlijk heeft de partij een aantal bemerkingen. Vooral over de thema’s mobiliteit, economie en beleving. Marniek De Bruyne: “Wat mobiliteit betreft willen we Shop&Go uitbreiden van 30 minuten naar een uur. Dan zouden de mensen die er gebruik van maken minder gejaagd zijn. Want in sommige winkels sta je al snel een halfuurtje. Shop&Go moet ook maar tot 18 uur, want dan sluiten de winkels.”

Mobipunten

“Op zaterdag willen we bovendien een regime invoeren van vier uur ondergronds parkeren voor één euro. Om winkelen in de binnenstad te promoten. Als deze maatregelen effectief meer bezoekers en dus kopers naar Kortrijk lokken, zullen de handelaars via het Handelsdistrict zeker een steentje willen bijdragen. Ondergronds parkeren aan een voordelig tarief is trouwens niet nieuw: tijdens de superkoopzondagen is ondergronds parkeren zelfs gratis.”

Wat economie betreft wil Kortrijk Vooruit de leegstandstaks herbekijken. Steven Caulier: “Die belasting moet fors verhogen én de starter die in een leegstaand handelspand trekt moet daarmee ondersteund worden. Kortrijk Zaait zou zo vervangen worden door Kortrijk Steunt Starters. De maandagmarkt verhuizen we naar de Veemarkt, waar een nieuwe ondergrond komt. Het verhaal is dat dit niet kan, maar dat is onwaar. Het gebeurt niet omdat de architect nog een concessie heeft tot 2021 en stad Kortrijk hem dus geld zou moeten betalen om de ondergrond te vervangen.”

Kortrijk Vooruit denkt ook aan innovatie zoals Mobipunten. “Minister Ben Weyts lanceerde dit idee. Het zijn punten waar verschillende mobiliteitsfuncties elkaar ontmoeten: er is plaats voor autodelen, er is fietsparkeren mogelijk, het openbaar vervoer sluit erbij aan… Een mogelijke locatie is het einde van de Voorstraat, ter hoogte van het klooster.”

Verkeersvrij Straatje

Het derde speerpunt is beleving. Een opmerkelijk voorstel is om de hoofdbibliotheek naar 1302 te verhuizen. “De bib kan daar komen, samen met een belevingscentrum, een cafetaria… Er is daar al een auditorium dat ook van pas zou komen. De collectie kan naar bijvoorbeeld de Gravenkapel verhuizen, waar ze meer tot haar recht zou komen. Het huidige gebouw van de bib in de Leiestraat kan dan worden omgevormd tot toeristische dienst en er kunnen ook nevenfuncties komen.”

Steven Caulier: “We stellen ook voor om de Burgemeester Reynaertstraat volledig verkeersvrij te maken. De uitbaters hebben daar zeker oor naar. Ze willen zelfs een stapje verder gaan en eventueel voor uniforme terrassen gaan.” Het laatste woord is voor Marniek De Bruyne, die wil dat Kortrijk op cultuurvlak een stap vooruit zet. “We hebben kunstenaars als Rudy Van Nieuwenhove, die hier geen ruimte krijgt om te exposeren. In New York krijgt hij die wel. Een cultureel huis zou in die zin een vooruitgang betekenen.”

(AXV)