Guido Mehuys (SP.A), Tieltse schepen van Mobiliteit: “Zwakke weggebruiker verdient meer aandacht”

Aan het begin van een nieuw schooljaar 2017-18 poseerden nog leden van het college van burgemeester en schepenen, afgevaardigden van onderwijsinstellingen en van de lokale politie Tielt bij de borden '30' aan de basisschool Heilige Familie in de drukke Conventieweg/Driesstraat. Op de foto staat Guido Mehuys, schepen van Mobiliteit, rechts naast burgemeester Els De Rammelaere. © Foto a-Nele
Lieven Vancoillie

Wat te doen bij een (verkeers)infarct? Guido Mehuys, huisarts en schepen voor Mobiliteit, kent de symptomen en weet hoe hij in levensbedreigende situaties moet reageren. Maar heeft hij ook een recept klaar om het verkeersinfarct in onze stad te stoppen? “We doen al heel veel, met resultaat. Ik ben ervan overtuigd dat we nog meer aandacht moeten schenken aan de zwakke weggebruiker.”

Wat met de doorstroming en de verkeersregeling op de Ringlaan? Wat met de sluipwegen om de Ringlaan te vermijden? Wat met de zuidwestelijke ontsluiting? Wat met het zwaar verkeer in het stadscentrum? Het hoeft niemand te verwonderen dat mobiliteit bij ons en ongetwijfeld ook in heel wat andere steden het meest heikele thema in de verkiezingsstrijd wordt.

Dat beseft ook schepen Guido Mehuys (SP.A), die onder meer verwijst naar onze KW-Flitspeiling. “Mobiliteit is en blijft het thema dat de meeste mensen wakker houdt. Wat gewestwegen betreft, hebben we niet alleen zeggenschap. De relaties met het Agentschap Wegen en Verkeer zijn goed, maar het is niet altijd even gemakkelijk.”

Heel hoog prijskaartje

Of het geen optie zou zijn om enkele gewestwegen over te nemen? “Wat de Ringlaan betreft niet. Dat is geen lokale weg. Daar zit veel verkeer op dat langs Tielt passeert. Wat de as Deken Darraslaan-Stationstraat én bijvoorbeeld de Conventieweg betreft, eventueel wel. We zouden dan als stad zelf bevoegd zijn. Het zou vervolgens als stadsbestuur makkelijker zijn om de juiste maatregelen, ook vlugger, te kunnen nemen, ja. Maar anderzijds: aan de overname zelf én aan de verkeerstechnische aanpassingen zou voor de stad een heel hoog prijskaartje hangen. Daarnaast moet Vlaanderen ook akkoord zijn. Dat zie ik nog niet onmiddellijk gebeuren.

Guido Mehuys:
Guido Mehuys: “We moeten ons focussen op wat we als stad wel kunnen doen.”© Foto a-RN

“We moeten ons focussen op wat we als stad wel kunnen doen.” Het zwaar verkeer weren, bijvoorbeeld. “We hebben verschillende vergaderingen achter de rug voor de plaatsing van twee camera’s met nummerplaatherkenning op de Vierhoek: een die richting Stationstraat kijkt, een tweede richting Sint-Michielstraat. Er wordt gedetecteerd op de hoogte van het (vracht)verkeer. Voertuigen hoger dan 3 meter mogen daar niet komen. Na het bekijken van de beelden kan ook verbaliserend worden opgetreden.” Tegen de zomer moeten die camera’s operationeel zijn.

Zones 30 in wijken

SP.A wil nog meer inzetten op de zwakke weggebruiker. “We hebben nu een mooie fietsverbinding langs de spoorweg naar Meulebeke. We moeten ook in het centrum meer inzetten op fietsstraten.” Daarnaast hoopt Guido Mehuys nog meer zones 30 in woonwijken in te voeren. “Het kan in de Europawijk, waarom elders niet? Onze liberale vrienden zijn die zones 30 echter minder genegen. Maar ook de aanleg van nieuwe fietspaden (zoals in de Bedevaartstraat en de Gruuthusestraat en elders) is een grote prioriteit, waar we graag voluit op inzetten.”