Groen Oostende wil éénrichtingsverkeer in Leopold II-laan en groter Leopoldpark

Wouter De Vriendt en Natacha Waldmann van Groen willen éénrichtingsverkeer in de Leopold II-laan, zodat het Leopoldpark kan uitbreiden en er voor cultuurcentrum De Grote Post een plein kan komen. © HH
Redactie KW

Groen Oostende wil een plein realiseren voor De Grote Post en een groenzone tussen het Leopoldpark en de Hendrik Serruyslaan. In de Leopold II-laan, de Van Iseghemlaan, de Visserskaai, de Vindictivelaan en de Alfons Pieterslaan moet voor Groen éénrichtingsverkeer komen.

Voor Groen is mobiliteit en verkeersveiligheid één van de belangrijkste verkiezingsthema’s in Oostende. De partij werkte een visie uit op de binnenstad met als titel ‘plan#SlimMobiel8400’. “We willen meer leefbaarheid, een aangenaam stadscentrum en een veiliger verkeer voor fietsers en voetgangers“, zeggen fractieleider Wouter De Vriendt en gemeenteraadslid Natacha Waldmann. “Ons plan werd uitgewerkt in overleg met drie stedenbouwkundigen, waarvan twee uit Oostende.”

“We willen de ruimte tussen het Leopoldpark en cultuurcentrum De Grote Post verkeersvrij maken en het park beter verbinden met het stadscentrum, zoals vroeger was”, aldus Wouter De Vriendt. “De bovengrondse Zeeparking willen we volledig elimineren, de ondergrondse blijft bestaan, en de Leopold II-laan tussen stadhuis en Kursaal moet een éénrichtingsstraat worden.Zo kunnen we het park uitbreiden aan beide kanten van de straat en vlak voor De Grote Post een plein creëren, met daarin het beeld ‘Dikke Mathille’.”

Eénrichtingsverkeer

“De Serruyslaan zouden we liefst ook verkeersvrij maken en er enkel de tramsporen behouden. Zeker de zone vlak voor het cultuurcentrum moet verkeersvrij worden. De inrichting van de Leopold II-laan willen we doortrekken voorbij de Karel Janssenslaan, tot aan de Kursaal, met een éénrichtingsstraat, een breed fietspad en brede trottoirs links en rechts.”

Groen wil een lus met éénrichtingsverkeer invoeren vanaf de Kursaal via de Van Iseghemlaan, de Visserskaai en de Vindictivelaan tot aan het kruispunt met de Leopold II-laan. “Autoluw verkeer blijft mogelijk, maar met prioriteit aan fietsers en veilige fietspaden. Van de Visserskaai maken we een volledige fietsstraat”, legt Natacha Waldmann uit.

Nieuwe randparkings

“We stellen voor een nieuwe, grote ondergrondse randparking te realiseren aan het Maritiem Instituut. Een tweede randparking is de bestaande parking aan het station, bereikbaar via de afslag aan het Kennedyrondpunt en de Konterdamkaai. Deze twee randparkings moeten voor ons beduidend goedkoper zijn dan de parkings aan de Kursaal en onder de Albert I-promenade, zodat de bezoekers hun wagens vooral op de randparkings achterlaten. De plaatsen in parkings Kursaal en Albert I-promenade willen we zo veel mogelijk te koop aanbieden aan bewoners.”

De binnenstad moet voor ons met de auto enkel maar meer toegankelijk zijn voor bewoners, laden en lossen en mensen met een beperking. Wie toch met de auto in het stadscentrum wil, kan die op verschillende plaatsen op de lus achterlaten: parkings langs de Kaai, aan de Kursaal, de Zeeparking ondergronds, de nieuwe randparking aan het Maritiem Instituut en de bestaande randparking aan het station, die allemaal op wandelafstand van het centrum liggen”, zegt Wouter De Vriendt. “In de volgende legislatuur willen we van het centrum geleidelijk een lage-emissiezone maken, voor de meest vervuilende wagens.”

Alfons Pieterslaan

Groen pleit tot slot voor een heropleving van de Alfons Pieterslaan door ook daar éénrichtingsverkeer in te voeren. “Zo komt er ruimte vrij voor veilige fietspaden en bredene voetpaden, met zitbanken en boompjes. Zo wordt het een aangename straat om door te wandelen en krijgt het handelsapparaat nieuwe kansen. Nu is er erg veel leegstand.”

“We hielden op 19 mei een enquête bij de handelaars. We kregen van 32 mensen een mening over ons plan, zo’n 90% van alle handelaars van de Alfons Pieterslaan. 69% was positief, 18% negatief en 13% had geen mening”, vertelt Natacha Waldmann. “Er is dus al een draagvlak, maar we willen iedereen mee krijgen en dit niet zomaar doordrukken. Er is wel een basis om de dialoog aan te gaan.”

(HH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier